آب بندی سقف های مسطح یا دیوارها یکی از روش های مرسوم برای محافظت و ماندگاری طولانی مدت  و جلوگیری از ورود رطوبت و آب می باشد. به طور کلی کف هر قسمت از سازه که با آب در ارتباط باشد نیاز به شیب بندی و عایق کاری دارد. دلیل آنکه در شمال کشور، بارندگی زیاد است، آب بندی و عایق بندی دارای اهمیت است. پس این اطلاعات را تا آخر مطالعه نمایید.

در مقاله ای در مورد انواع پوشش سقف های ویلا صحبت کردیم و گفتیم که برای مناطق بارانی، سقف های مسطح مناسب نمی باشد و البته بهتر است از سقف های شیبدار استفاده شود.عمل شیب بندی برای هدایت آب به سمت خروج از ساختمان است.یک روش برای شیب بندی بام، روش کروم بندی است والبته بعد از اجرا سقف اصلی، برای هدایت بهتر آب از کف شور استفاده می شود.

آب بندی پشت بام چه مزایایی دارد؟

همانطور که در بالا هم بیان کردیم، بارندگی های زیاد در بعضی مناطق کشور، باعث ایجاد رطوبت و حتی ورود آب به ساختمان، سقف و دیوار می شود و بسیار واضح است که این رطوبت ها باعث خرابی قسمت هایی از ساختمان می شود. بنابراین، از آب بندی و عایق بندی برای سقف و دیوارها استفاده می شود تا از خسارات احتمالی ناشی از رطوبت و بارندگی جلوگیری شود.

روش های مرسوم آب بندی ساختمان

در برخی از مناطق کشور، برای آب بندی و عایق بندی از عایق های قیر گونی استفاه می کردند. اما امروزه، با توجه به پیشرفت های چشمگیر در این زمینه از روش های جدیدتری برای عایق بندی استفاده می کنند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

عایق پشم شیشه

همانگونه که از نام آن پیداست، با ذوب شدن شیشه، این عایق ها تولید می شوند و طی یک فرایندی تبدیل به الیاف ریز می شوند و این الیاف ها به صورت رولی و پنلی عرضه می شوند. در برابر آتش مقاوم هستند و نصب آسانی دارند.

آب بندی سقف های مسطج
منبع: ostovarsazan.com

عایق با ایزوگام

احتمالا ایزوگام را دیده و شنیده باشید. یکی از روش های پراستفاده می باشد که افراد زیادی از این روش برای آب بندی استفاده می کنند و قیمت ارزان تری دارد. روش نصب آن با استفاده از آتش و حرارت می باشد و نصب راحت تری نسبت به قیر گونی دارد. اما متأسفانه برای محیط زیست مضر است.

آب بندی سقف های مسطح
منبع: talab.org

عایق به روش پلیمری

عایق های پلیمری هم یکی از روش های عایق بندی می باشد. از ویژگی های آن، ضد آب و ضد حرارت بودن است. این عایق ها به دو قسمت  تقسیم می شوند: عایق پلیمری تک جزئی وعایق پلیمری دو جزئی.

عایق های تک جزئی با رزین اکریلیک و استایرن اکریلیک تولید می شوند و از بهترین نوع عایق ها برای آب بندی می باشد. عایق های دو جزئی، از نظر کیفیت بهتر از تک جزئی ها هستند. به طور کلی، عایق به روش پلیمری، مقاومت و طول عمر بالایی دارد و با محیط زیست سازگار است.

این عایق ها، دو جزء دارند که یک قسمت آن، رزین استایرن اکریلیک است و قسمت دیگر آن، به شکل پودر، بر پایه نانو ذرات و سیمان هیدرولیک می باشد. و با توجه به موادی که در عایق پلیمری به کار رفته است، روش مناسب تری برای پر کردن درزها می باشد.

آب بندی سقف های مسطح
منبع: afzir.com

عایق با قیر گونی

عایق قیر گونی از روش های قدیمی می باشد که حالت چسبندگی دارد و کاربرد آن در برابر رطوبت و آب قابل توجه است. اما دقت داشته باشید که استفاده از این عایق در مناطق مختلف متفاوت است. برای مثال: در مناطق سردسیر باید به گونه ای استفاده شود که سرمای شدید به آن آسیب وارد نکند. اما این عایق ها برای محیط زیست مضر هستند و استفاده بیش از اندازه آن توصیه نمی شود.

آب بندی سقف های مسطح در مناطق بارانی
منبع: novinposhesh.com

عایق بندی به روش نانو

این محصول یک جزء برای عایق بندی است. شامل لاتکس و پودر ارگانومنیرال به رنگ سفید شکل مایع عسل غلیظ و رنگ شیری دارد که می توان با قلم موی مخصوص رنگ پلاستیک یا ایرلس و کنیتکس پاش، روی پشت بام پاشید و بعد از آنکه خشک شد بسیار نرم می شود. در دو مرحله باید انجام شود.

مرحله اول برای پر کردن خل و فرج سیمان زیر کار و مرحله دوم همراه توری پلی پروپیلن برای آب بندی انجام می شود.

آب بندی سقف های مسطح در مناطق بارانی
منبع: irannanoo.ir

آب بندی با فایبر گلاس

فایبر گلاس هم انتخاب مناسبی برای آب بندی است. بعد از استفاده، سخت می شود و تبدیل به جسم جامد می شود و سرما و گرما بر روی آن تأثیری ندارد. این نوع عایق، در برابر ریشه گیاهان و درختان مقاوم است.

از ویژگی این عایق این است که در برابر فشارهایی که به ساختمان وارد می شود مقاوم است. همچنین در محیط های اسیدی و قلیایی. برای عایق کردن مخازن آب آشامیدنی که معمولا از جنس بتون ساخته می شوند بهترین عایق می باشد. از مزایای فایبرگلاس برای مخازن آب زیرزمینی، این است که از ورود آبهای آلوده به مخزن جلوگیری می کند.

آب بندی سقف های مسطح در مناطق بارانی
منبع: fgn11.ir

آب بندی با موزاییک

برای انجام این نوع عایق، ابتدا با عایق الاستیکی درزگیری انجام می شود، سپس عایق موزاییکی. این محلول در سرما و گرما مقاوم است، دچار ترک نمی شود و حالت چسبندگی و مقاومت بسیار بالایی دارد. بعد از آنکه بند کشی خشک شد، عایق بیرنگ روی تمام سطح اجرا می شود که یک لایه عایق نانویی بی رنگ روی تمام سطح شکل می گیرد و این پوشش، تمام خلل و فرج ها را از بین می برد.

آب بندی سقف های مسطح
منبع: kalimoura.com

عایق فایبر گلاس کجا کاربرد دارد؟

سقف های قدیم و یا جدید

سقف هایی که شیبدار یا مسطح هستند

بالکن، تراس، کانال ها و سطوح مرطوب

چگونه بدون تخریب آب بندی انجام دهیم؟

برای آب بندی بدون تخریب، به این بستگی دارد که چه نوع ایزوگامی را انتخاب کنید. اگر عایق ایزوگام باشد، و بصورت روکار باشد باید شکاف ها و ترک ها باز شوند و با عایق با کیفیت ایزوسیل آب بندی شود و یا با مواد نانوسیال ایزوله شود.

اگر عمر قیر بالای 7 تا 10 سال است باید تعویض شود و درزها آب بندی شود. اگر عایق با ایزوگام است و بصورت روکار می خواهد اجرا شود می توان درزها و اتصال رول های ایزوگام را آب بندی کرد.

تا اینجا که در مورد آب بندی سقف مطالعه نمودید، خوب است درباره سقف اسکای لایت هم اطلاعات کسب کنید.

آب بندی سقف های مسطح
منبع: sahand-chemicals.com

عایق تک جزئی

یکی دیگر از روش های عایق است که مواد پلیمری آن بر پایه آب است.  متشکل از رزین های پلیمری با مواد ریزدانه است که بسیار مقاوم در برابر آب و رطوبت است. این عایق های رطوبتی عوارض شیمیایی ندارند و با محیط زیست، سازگار است.

عایق دو جزئی

جدیدترین نوع عایق رطوبتی است که یک جزء آن رزین امولسیونی اکریلیک و جزء دیگر آن پودر سیمانی، معدنی و پلیمرهای مخصوص است. این نوع عایق ها، در برابر اشعه خورشید مقاوم است و تحت تأثیر دما قرار نمی گیرد.

آب بندی سقف های مسطح
منبع: irannanoo.ir

مزایای آب بندی دو جزئی

  1. استفاده راحت با غلتک و پیستوله و برس

  2. خاصیت آنتی باکتریال

  3. انعطاف پذیری بالا

  4. قدرت چسبندگی بالایی دارد

  5. در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی دارد.

  6. ترک هایی که با عرض دو میلیمتر باشد قابلیت پل زدن دارد.

  7. فشار 1.5 اتمسفر را تحمل می کند.

در آخر

عایق رطوبتی دو جزئی نسبت به عایق های قدیمی مناسب تر هستند. مقاومت بالایی دارند و در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم هستند.

در شمال کشور، به دلیل رطوبت و بارندگی زیاد، سقف و دیوارها در معرض آسیب و خراب شدن هستند، بنابراین برای جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر نیاز است از عایق های رطوبتی مناسب استفاده نمود.

امیدواریم با جمع آوری این مطالب، به قسمتی از سؤالات و دغدغه های شما عزیزان، پاسخ داده باشیم.

منابع:                                                                                           sahand -chemicals.com 

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)