8 تغییر جدید قانون چک بر اساس مصوبه سال 1400 مجلس

8 تغییر جدید قانون چ بر اساس مصوبه سسال 1400

با تایید شورای نگهبان، مصوبه 29 فروردین 1400مجلس در خصوص، “اصلاح لایحه دولت برای الحاق یک تبصره به ماده 12 قانون صدور چک”، نهایی و لازم الاجرا شد.

8 تغییر مهم قانون جدید  به شرح آتی بیان خواهد شد.

  • بانک ها در خصوص چک های صادر شده از دسته چک هایی که تاریخ، ارائه آن دسته چک هایی که قبل از پایان اسفند 99 باشد، بدون نیاز به ثبت آن ها در سامانه صیاد، نسبت به پرداخت وجه چک اقدام می کنند. در کلیه برگه های بنفش جدید، باید عبارت (صدور و پشت نویسی چک بدون درج در سامانه صیاد فاقد اعتبار است) درج شود.

  • عبارت “حداکثر مدت اعتبار از زمان دریافت دسته چک، 3 سال است و چک هایی که تاریخ مندرج در آن ها پس از مدت اعتبار باشد، مشمول این ماده نمی شود.”  از متن قانون حذف شد.

  • صدور و تحویل چک های تضمین شده توسط بانک ها به مشتری، صرفا از طریق سامانه صیاد امکان پذیر و مستلزم درج مشخصات هویتی و شماره حساب گیرنده روی چک تضمین شده و نیز ثبت علت درخواست صدور چک مذکور در سامانه صیاد می باشد.

تغییر جدید قانون چک
  • پرداخت مبلغ چک تضمین شده  توسط بانک صرفا در وجه و به شماره حساب گیرنده (ذینفع) که مشخصات وی روی چک تضمین شده درج گردیده است، امکان پذیر می باشد و ظهرنویسی برای انتقال چک تضمین شده فاقد اعتبار است.

  • ابطال چک تضمین شده به درخواست متقاضی یا وکیل یا نماینده قانونی وی با ارائه اصل چک جهت واریز وجه چک به حساب متقاضی، بدون نیاز به ظهرنویسی گیرنده (ذینفع) تنها تا یک ماه پس از صدور آن توسط بانک صادر کننده امکان پذیر است.

  • پرداخت چک تضمین شده به گیرنده(ذینفع) با ارائه اصل چک تنها تا یک ماه پس از صدور آن توسط بانک امکان پذیر است. پرداخت یا ابطال چک پس از مهلت مقرر در این بند منوط به تکمیل فرمهای مربوط به مبارزه با پولشویی توسط متقاضی یا گیرنده (ذینفع) و گزارش شعبه بانک به واحد مبارزه با پولشویی بانک صادر کننده می باشد.

  • در صورت مفقودی چک تضمین شده، هرگاه متقاضی و گیرنده(ذینفع) هر دو به بانک صادر کننده مراجعه و نسخه ی المثنای آن را از بانک درخواست کنند، بانک مکلف است پس از ابطال چک مفقود شده، نسبت به صدور چک المثنی مطابق با اطلاعات مندرج در سامانه صیاد اقدام کند.

  • در صورت جعل چک تضمین شده یا استفاده از چک تضمین شده مجعول، مرتکب علاوه بر مجازاتهای قانونی مقرر، به حکم دادگاه به مدت دو تا شش سال از گرفتن چک تضمین شده محروم می شود.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)