خانه ی هوشمند یا اسمارت هوم، مجموعه ابزارهایی است که به کمک آن وسایل برقی و مکانیکی خانه کنترل می شود و در کنار این کنترل، هزینه های مصرف انرژی کاهش یافته و ایمنی و آسایش افراد، افزایش می یابد.

شما میتوانید اجزا و لوازم برقی ساختمان را از هر کجا که هستید، کنترل نمایید. تصور کنید تمامی اجزای منزل شما از ساعت و بلندگو و زنگ درب گرفته تا دوربین‌ها، پنجره‌ها، پرده‌ها، لوازم خانگی، وسایل آشپزخانه و … به اینترنت متصل شوند و دستورات شما را دریافت و اجرا کنند.

برای پیاده سازی ساختمان هوشمند، باید زیر ساخت های لازم را اجرا نمایید. این زیرساخت عبارت است از: یک شبکه باسیم یا بی سیم که به نحوی تجهیزات خانه هوشمند تحت کنترل را به مرکز کنترل مرتبط می نماید و در صورت پیاده سازی زیر ساخت های لازم، شما از مزایایی که در ادامه به آن می پردازیم بهره مند می شوید.

اجزای سیستم خانه هوشمند

1-سیستم کنترل و شبکه(قلب مرکزی سیستم)

کنترل کننده های مرکزی، در واقع قلب سیستم هوشمند هستند. همه اجزای خانه هوشمند از طریق کنترل کننده مرکزی با هم در ارتباطند و همه فرمان ها به واسطه کنترل کننده مرکزی، برای اجزای مختلف خانه ارسال می شود. این دستگاه اطلاعات را از دستگاه های موجود در خانه دریافت کرده و همه چیز را در خانه کنترل می کند.

2-پروتکل های ارتباطی

پروتکل های ارتباطی 2 نوع بی سیم و باسیم می باشند. سیستم بی سیم نیازی به بستر سازی خاصی ندارد و از یک کلید لمسی هوشمند، استفاده می شود. از این نوع برای روشنایی خانه از راه دور، سیستم گرمایشی و سرمایشی و … استفاده می شود. (مقایسه رادیاتور دیواری با گرمایش از کف را در این مقاله مطالعه کنید.)

3-سنسورها

سنسورها یکی از ارکان های مهم سیستم های هوشمند هستند. این سنسورها وضعیت محیط را به سیستم ها انتقال می دهند. وضعیت محیط شامل: دما، وجود دود، شدت نور، رطوبت، حضور افراد و غیره می باشد. رله ها و سوییچ در این گروه قرار دارند.

4-عملگرها

عملگرها یک حرکت دهنده هستند و فرمان های صادر شده را اجرا می کنند. وظیفه آن ها به عنوان مثال، باز کردن درب پارکینگ، حرکت موتورهای پرده برقی، روشن کردن پمپ تصفیه استخر و … می باشد.

خانه هوشمند

مزیت های خانه هوشمند

کنترل لوازم خانه از طریق گوشی همراه: کنترل لوازم خانه از طریق گوشی همراه، برای افراد، احساس راحتی را به همراه دارد. یعنی از طریق فناوری و کار کردن با برنامه های نصب شده در تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر، خانه تان را مدیریت نمایید.

سازگاری خانه با فناوری های جدید: ممکن است شما با گذشت زمان، دستگاه های هوشمند جدیدی را به خانه و محیط بیرون اضافه کنید. سیستم خانه هوشمند با وسایل هوشمند جدید سازگار است. پس می توانید بدون هیچ زحمتی تجهیزات خانه را به آخرین تکنولوژی ها بروز کنید.

افزایش امنیت خانه: اضافه کردن برنامه های امنیتی به خانه هوشمند، امنیت خانه را چند برابر می کند. هزاران گزینه برای امنیت خانه هوشمند وجود دارد که در حال حاضر، تعدادی از آن ها روانه بازار شده است. امکانات امنیتی هوشمند مثل قفل‌ درب الکترونیکی، دوربین‌های مدار بسته و حسگرهای حرکتی از دیگر مزایای هوشمند سازی ساختمان است، که امنیت ساکنان را تضمین می‌کند. چه در منزل باشید، و چه کیلومترها از آن دور باشید، امکان نظارت و کنترل فضای داخلی و خارجی خانه برایتان فراهم است.

کنترل و رسیدگی به امور خانه از راه دور: احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که در یک روز داغ تابستان بخواهید که قبل از رسیدن به منزل، سیستم سرمایشی شروع به کار کرده و تا قبل از رسیدن شما، فضای خانه به دمای مطلوبتان رسیده باشد و یا اینکه برای خرید به سوپر مارکت رفته اید و میخواهید قبل از رسیدن، فر روشن و گرم شود و … کافیست تلفن همراهتان را بردارید و روی چند گزینه کلیک کنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی: یکی دیگر از مزایای سیستم هوشمند خانه، صرفه جویی در مصرف انرژی است. شما می توانید با ترموستات هوشمند (ترموستات هوشمند با استفاده از یک سنسور دما، متوجه دمای خانه شما می شود. و به همین ترتیب وقتی دما بالا یا پایین می آید، شروع به متعادل کردن دمای خانه می کند) بر سیستم گرمایشی و سرمایشی نظارت داشته باشید. همچنین با سیستم روشنایی هوشمند می توانید در هر ساعت از شبانه روز، میزان نور را به صورت خودکار کم و زیاد کنید، یا اینکه به طور مثال با ورود و خروج شما به منزل، لامپ به طور خودکار خاموش و روشن شود.

بهبود عملکرد لوازم خانه:  سیستم هوشمند خانه به عملکرد وسایل خانه بهبود می بخشد. به طور مثال: مایکروفر متصل به پریز هوشمند از سوختن غذا جلوگیری می کند، تلویزیون هوشمند، به طور خودکار اپلیکیشن ها و کانال های جدید را جستجو می کند. پس عملکرد بهتر و همچنین عمر بیشتر قطعات از مزیت های سیستم هوشمند خانه هستند.

بالا رفتن ارزش خانه: هوشمند سازی خانه ها مزایای بسیار زیادی دارد. هر یک از این مزایا به تنهایی باعث افزایش قیمت خانه می شود و شما می توانید با یک بار هزینه، برای هوشمند سازی خانه، بسیار بیشتر از آن چیزی که هزینه کرده اید، بهره مند شوید.

قابلیت اجرا در خانه‌های قدیمی: از مهم ترین مزیت های خانه هوشمند، می توان به سازگار بودن با سیم کشی های قدیمی اشاره کرد. هوشمند سازی برای ساختمان های قدیمی با سیم کشی های قدیمی امکان پذیر است و نیاز به تغییر سیم کشی  نیست.

تاثیر هوشمند سازی ساختمان بر شهر: یکی دیگر از مزیت های خانه هوشمند، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای است. زیرا با کاهش مصرف سوخت های فسیلی، از تولید گاز گلخانه ای دی اکسید کربن جلوگیری می شود.

فروش آسان خانه های هوشمند: این تصور که با افزایش قیمت خانه هوشمند به دلیل هوشمند سازی، ممکن است فروش آن کار سختی شود، کاملا اشتباه است. بسیاری از افراد دقیقا به دنبال این چنین خانه های هوشمندی هستند که متأسفانه در سطح شهر کمتر یافت می شوند. افراد زیادی تمایل به خرید خانه های قدیمی و هوشمند سازی آن دارند. زیرا با این عملیات قیمت خانه افزایش می یابد.

خانه هوشمند

معایب خانه های هوشمند

ورشکست شدن شرکت عرضه کننده ابزار هوشمند: بدترین اتفاقی که برای دستگاه های هوشمند اتفاق می افتد، این است که شرکت عرضه کننده ابزار هوشمند، ورشکست شود و تمامی سرور های خود را خاموش کند. برخی از شرکت ها فقط برای رقابت تأسیس می شوند. حتما به دنبال دستگاه های خانگی هوشمند معتبر و برند باشید تا این اتفاق برای شما پیش نیاید.

کم تحرک شدن افراد: کمبود فعالیت بدنی یکی از مهمترین دلایل چاقی و چاقی مهمترین عامل خطر بیماریهای قلبی عروقی در سراسر جهان است. فناوری های هوشمند خدمات زیادی را در راستای راحتی افراد مانند: روشن خاموش کردن لامپ های خانه، باز و بسته کردن پرده، نظافت منزل و… ارائه می کند که باعث تنبلی و کم تحرکی و در نتیجه چاقی و بیماری های قلبی عروقی می شود.

هزینه زیاد: وسایل هوشمند به تنهایی هزینه زیادی ندارند، ولی اگر بخواهید تمامی لوازم را هوشمند سازی کنید، هزینه های زیادی را باید بپردازید.

یادگیری مشکل: افرادی که با تکنولوژی در ارتباط هستند در یادگیری و استفاده از محصولات هوشمند سازی، با مشکل مواجه نمی شوند و بالعکس برای افرادی که با تکنولوژی و اینترنت در ارتباط نیستند، یادگیری کمی سخت است.

سیگنال وای فای ضعیف: مودم‌های معمولی برای سیستم‌های هوشمند چندان مناسب نیستند و کارایی بسیاری از دستگاه‌های متصل را مختل می‌کنند.

قیمت خانه ی هوشمند

قیمت خانه های هوشمند به عوامل متعددی بستگی دارد. استفاده از برند های ایرانی یا خارجی، خانه هوشمند بی سیم یا با سیم، متراژ خانه (هرچه متراژ بیشتر قیمت خانه بیشتر)، نیاز به بروز رسانی ماهیانه یا سالیانه. قیمت خانه هوشمند سیمی معمولا بیشتر از خانه هوشمند بی سیم است.

خانه هوشمند

کاربرد هوشمند سازی خانه

كنترل هوشمند روشنایی

كنترل هوشمند دما

كنترل هوشمند پرده برقی

کنترل سیستم صوتی و تصویری

سیستم اعلام حریق  

سیستم حفاظتی و امنیتی

سیستم تغذیه گیاهان و حیوانات

سوالات متداول

چرا امروزه خانه هوشمند به یک ضرورت تبدیل شده است؟ شیوه زندگی، امروزه بسیار متفاوت شده است و راه حل های ما هم در این دنیای مدرن، متفاوت شده است. خانه هوشمند مزیت های زیادی برای ساکنینش دارد که مهمترین آنها تحت کنترل داشتن همه وسایل خانه و بهینه سازی مصرف انرژی و زمان می باشد.

کنترل خانه های هوشمند چگونه است؟ کنترل اجزای مختلف ساختمان هوشمند، پس از انجام فرآیند هوشمند سازی ساختمان به وسیله دستیار صوتی، اپلیکیشن های تلفن همراه برای اندروید و آی او اس، ریموت کنترل یا کلیدهای تابعی و اتوماسیون قابل کنترل هستند.

آیا هوشمند سازی فقط برای خانه ها است؟ خانه های هوشمند سناریو های ویژه ای برای هوشمند سازی انواع ساختمان های اداری، تجاری، فروشگاه ها، هتل ها، رستوران ها و کافی شاپ ها و… با کاربری های متفاوت را ارائه می دهد.

چرا باید ساختمان خود را هوشمند کنیم؟ ساختمان های هوشمند، تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی دارند. همچنین باعث بالا رفتن کنترل کاربران روی تمامی اجزای ساختمان خواهند شد. یک خانه هوشمند به کاربر اجازه می دهد تا تمام موارد موجود در ساختمان را از راه دور کنترل کند. همچنین با استفاده از سیستم های هوشمند، مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و در نتیجه آن هزینه های جاری انرژی کم شده و از تخریب و آلودگی محیط زیست جلوگیری می شود. نظارت دائمی و افزایش امنیت و ایمنی، افزایش ارزش افزوده ساختمان و ملک از دیگر امکانات خانه هوشمند می باشد. 

منابع:

smart-home.jafkar.com

smartnewsad.ir

plan-co.com

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)