در تعریف ساده سند باید گفت که، تمام اطلاعاتی از قبیل نوشتاری، شنیداری یا دیداری که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به ثبت رسیده باشد و ارزش نگهداری داشته باشد را سند می گویند.

تعریف سند در قانون: ماده 1248 قانون مدنی در تعریف سند بیان داشته: سند، عبارت است از هر نوشته، که در مقام دعوی یا دفاع،  قابل استناد باشد.

برای تعریف دقیق سند رسمی می توان، به ماده 1287 قانون مدنی مراجعه کرد: اسنادی که در اداره ثبت اسناد، املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آن ها بر طبق مقررات قانونی، تنظیم شده باشد رسمی است.

همچنین؛ در ماده 1289 قانون مدنی در تعریف سند عادی آمده است که؛ غیر از اسناد مذکور در ماده 1287، سایر اسناد عادی است.

چند نوع سند ملکی داریم

سند مشاع، به سند ملکی گفته می شود که بین چند نفر تقسیم شده است و همه مالکان در تمام آن با هم شریک هستند. مسائل حقوقی اینگونه ملک ها، کمی پیچیده است و باید، قبل از خرید ملکی با سند مشاع، اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

سند ملکی شش دانگ

سند ملکی که، کاملا به یک شخص تعلق داشته باشد. شش دانگ به معنای شش جهت شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین است. بالا و پایین به معنای فضای بالا و زیرزمین ملک که نشان از مالکیت تام صاحب سند است. این سند یکی از معتبرترین اسناد ملکی است.

سند ملکی مفروز

مفروز در مقابل مشاع می آید و به این معنی است که، شخص قصد جدا کردن سهم خود در یک زمین مشاع را داشته باشد، اگر هر یک از شرکا که ملکی با سند مشاع دارند، بخواهند سهم خود را جدا کرده و در آن ساخت و ساز کنند، باید آن ملک به نسبت سهم مشاعی میان آنها افراز شود، سند ملکی مفروض بسیار پیچیده می باشد.

سند ملکی تک برگ

سند تک برگ، از دیگر انواع سند معتبر می باشد. سند های قدیمی، دفترچه ای بودند، اما سند های جدید به صورت تک برگ طراحی شده اند. هر سند تک برگ، برای یک مالک صادر می شود. این سند، شامل کروکی ساختمان و اطلاعات دقیق ملک می باشد و همچنین نگهداری آن نسبت به سند های قدیمی آسانتر است.

سند ملکی وقفی

سند وقفی، سند ملکی است که وقف شده و اداره اوقاف این ملک ها را به صورت ۹۹ ساله اجاره می‌دهد، خرید و فروش این نوع اموال بدون هماهنگی با اداره اوقاف ممنوع می باشد. اگر شخصی بخواهد، اعیانی بر عرصه ملک اوقافی بسازد، فقط برای اعیان می تواند سند دریافت کند.

سند ملکی المثنی

اگر به هر دلیلی سند ملکی موجود نباشد، صاحب ملک می تواند با مدارک مورد نیاز، درخواست سند ملکی المثنی دهد.

IMG_8025

سند ملکی و عرصه و اعیان

به طورکلی عرصه به زمینی گفته می شود که قرار است ساختمان روی آن بنا شود و اعیان،  ساختمانی است که روی زمین (عرصه) بنا میشود. سند عرصه و اعیان مربوط به منازل مسکونی و آپارتمانی که عرصه و اعیان دارند می باشد. سند عرصه، مربوط به ملکی که ساختمان در آن نباشد، سند اعیان مربوط به سند واحد هایی که ساخته می‌شود می باشد. سهم هر یک از مالکین واحد ها برای عرصه، بستگی به متراژ اعیان ها دارد.

سند ورثه ای

بعد از فوت مالک، مال او به وراث می رسد. وارثان با داشتن مدارک لازم به اندازه سهم خود، درخواست صدور سند مالکیت می کنند. مدارک مورد نیاز برای سند ورثه ای، تقاضای صدور سند گواهی حصر وراثت، فرم مالیاتی ۱۹ و اصل سند مالکیت مورث است.

سند ملکی تفکیکی

این سند برای ملکی می باشد که بین چند نفر تقسیم شده است و قسمت های تقسیم شده هر کدام با سند، جدا از هم تفکیک شده اند.

سند وکالتی

گاهی اوقات به دلایلی از جمله بیماری، فوت و … شخصی یا اشخاصی برای یک نفر وکالت دارند که این نوع وکالت باید به طور رسمی ثبت شود تا اعتبار داشته باشد.

سند ملکی معارض

برای یک ملک مشخص، دو سند رسمی با نام و تاریخ متفاوت صادر شود، سند معارض می گویند. با توجه به تبصره ماده ۵ لایحه قانونی،  دادگاه بعد از بررسی هر یک از دو سند که در ملک دیگری تعرض داشته باشد را، حکم ابطال سند می دهد.

سند بنچاق

در گذشته که ثبت اسناد به صورت الکترونیک نبود، مردم بین خودشان قرارداد می‌نوشتند و سپس برای تأیید، نزد افراد سرشناس می‌رفتند تا مورد قبول همه باشد. به این نوع سند ملکی، اسناد بنچاق می گویند. این نوع سند، نزد مراجع قانونی پذیرفته است.

سند ملکی شورایی

سند عادی که توسط شورای محلی، مهر شده باشد سند شورایی است. این نوع سند، اعتبار سند رسمی را ندارد. طی مراحل بسیار زیادی در اداره ثبت به سند رسمی تبدیل می شود.

سند منگوله دار

 همانطور که از نامش پیداست، سندی است که منگوله دارد. این پلمپ توسط اداره ثبت اسناد رسمی بر روی سند ایجاد شده و آن را به سند رسمی تبدیل می کند. مالکیت در این گونه سند ها قطعی است.

سند ملکی رهنی

گاهی اوقات، خریداران هنگام خرید خانه از وام تسهیلات بانکی استفاده می کنند، در این حالت، سند در رهن بانک نگه داشته می شود تا وام پرداخت شود در سند قید می‌شود که این سند تا تاریخ تعیین شده در رهن بانک است.

در نتیجه

با شناخت انواع سند ملکی و دانستن جزئیات آن، به ارزش ملک سند دار، پی برده می شود و همچنین کاربرد آن ملک نیز مشخص می شود.

مأموران رسمی در چهارچوبی که قانون برای آن ها صلاح دیده اند، می توانند اقدام نمایند، اگر از چهارچوب قانونی خود خارج شوند؛ در واقع صلاحیت خود را از دست داده اند.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)