سامانه صیاد، ضرورت ثبت دسته چک

سامانه صیاد دسته چک

به گفته ی سخنگوی بانک مرکزی بعد از تصویب قانون ثبت دسته چک در سامانه صیاد: از 5 فروردین 1400 تمامی چک های تحت پوشش بانک مرکزی باید در سامانه ی صیاد ثبت شوند. این چک ها به رنگ بنفش هستند و افراد موظفند هنگام دریافت چک، از صحت اطلاعات ثبت شده ی آن در سامانه صیاد مطمئن باشند.

مشخصات ظاهری چک های جدید

  1. رنگ آن بنفش است.

  2. عبارت«کارسازی این چک، منوط به ثبت صدور دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» درج شده است.

  3. در سمت چپ بالای هر برگ چک، شناسه یکتای 16 رقمی، و بارکد، بر روی هر برگ دیده می شود.

هدف از قانون جدید چک

هدف از این قانون، جلوگیری از صدور چک بی محل است. همچنین؛ با ثبت چک در سامانه صیاد، جلوی جعل چک گرفته می شود.

قانون ثبت دسته چک در سامانه صیاد

به منظور کاهش جرایم بانکی و افزایش اعتبار برگه چک به عنوان اوراق بهادار، همه ی افرادی که مبادلات خود را با چک به انجام می رسانند، باید برای گرفتن دسته چک صیاد به بانک مراجعه کرده و دسته چک بنفش رنگ، با شماره سریال صیاد دریافت کنند.

طبق این قانون هر شخص، علاوه بر ثبت تاریخ، نام ذینفع و مبلغ در چک، باید اطلاعات برگه ی چک و سریال آن را نیز، در سامانه صیاد ثبت کند و در مقابل؛ افرادی که چک صیاد دریافت می کنند نیز، باید صحت اطلاعات صادر کننده و چک را قبل از تحویل گرفتن چک، با اطلاعات سامانه مطابقت دهد.

چک های ثبت نشده در سامانه صیاد، بدون اعتبار هستند و نباید توسط گیرنده دریافت شود.

در سامانه، قسمتی با عنوان (بابت) وجود دارد که در این قسمت علت صدور چک نیز انتخاب و ثبت می شود.

چک های قبلی به روال سابق تا مرداد ماه اعتبار دارند

درحال حاضر، دسته چک های سابق، تا آخرین برگه خود دارای اعتبار هستند.

به منظور جمع آوری دسته چک های قبلی، افراد در صورت دریافت چک های سابق، بعد از تاریخ مرداد ماه سال جاری، حتما باید برای پیگیری و بررسی صحت تاریخ وصول و اعتبار چک به بانک مراجعه کنند.

سامانه صیاد

ثبت چک در سامانه صیاد و جلوگیری از تخلفات چک برگشتی

 با توجه به تصویب قانون چک، از این تاریخ به بعد هیچ فردی نمی تواند برای ضمانت و یا اعتماد به کسی چک سفید امضا ارائه بدهد.

چک ها درصورت عدم ثبت اطلاعات شخص گیرنده در سامانه، هیچ گونه اعتباری ندارند.

همچنین؛ اگر کسی قصد انتقال چک به شخص دیگری را داشته باشد، بدون نیاز به پشت نویسی و با ثبت اطلاعات ذینفع جدید در سامانه، می تواند به راحتی چک را انتقال دهد.

قانون (ظهر نویسی) و یا پشت نویسی چک منسوخ می باشد.

به این ترتیب با کنترل شماره سریال چک در سامانه صیاد می توان، سابقه ی فرد صادرکننده را در ارتباط با چک های برگشتی و بی اعتبار، مورد بررسی قرار داد. افرادی که در سامانه صیاد، چک برگشتی داشته باشند از دریافت دسته چک جدید و تسهیلات و ضمانت نامه های بانکی محروم می شوند.

نحوه ی استعلام چک در سامانه صیاد

صادر کننده چک، با مراجعه به درگاه هایی که بانک در اختیار کاربران خود قرار می دهد مانند: برنامک های موبایل، وبسایت بانک مرکزی و تمامی راهای مورد تأیید بانک، می تواند اقدام به ثبت مراحل الکترونیکی چک داشته باشد.

همچنین؛ دریافت کننده ی چک با مراجعه به درگاه های بانکی و نرم افزار بانک و یا استعلام پیامکی از شماره ی 701701می تواند، اطلاعات ثبت شده در برگه چک و سامانه را مطابقت دهد و از تاریخچه ی چک های برگشتی صادرکننده، آگاهی پیدا کند.

استفاده از سامانه ی صیاد، هیچ ارتباطی به اسم بانک نداشته و از طریق تمامی اپلیکیشن ها، درگاه های بانکی و وبسایت ها امکان ثبت و استعلام و انتقال چک وجود دارد.

آن دسته از مشتریانی که، به ابزار و برنامه های بانکی دسترسی ندارند، می توانند با مراجعه به یکی از شعب بانکی، خدمات سامانه صیاد را دریافت نمایند. توجه داشته باشید که برای ثبت چک، شخص صادر کننده باید به بانک صادر کننده دسته چک خود مراجعه نماید و شخص تأیید کننده، ( ذینفع) باید به بانک خود؛ یعنی بانکی در آن حساب فعال دارد مراجعه نماید.

در این سامانه امکان صدور چک با ذینفع حامل وجود ندارد و باید نام شخص حقیقی و یا حقوقی در سامانه ثبت شود.

امید است قانون جدید، راهی برای کاهش تخلفات مالی بازار باشد.

در نهایت با احترام

تاوا ملک با ارائه ی جدید ترین اخبار دنیای ملک و سرمایه گذاری در کنار شماست.

تا تحقق رویایتان با شما هستیم زیرا تحقق رویای شما اعتبار و سرمایه تیم تاواست.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)