نورپردازی نمای ساختمان، تجهیزات و انواع آن

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان در مبحث طراحی نما، بسیار اهمیت دارد و یکی از روش های مهم در زیبا سازی ساختمان است. اگر برای نمای ساختمان، نورپردازی انجام نشود، با وجود اینکه طراحی زیبایی هم داشته باشد، در شب جلوه ای ندارد. نورپردازی یکی از موارد تاثیرگذار است که به زیبایی و عظمت بیشتر نما کمک می‌کند و در نمای رومی، کلاسیک و … با هم متفاوت است.

در این مقاله به اصول نورپردازی نما، سبک نورپردازی نما، انواع چراق ها و تجهیزات نورپردازی، نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه و بیشتر، نمای مدرن، کلاسیک و برج، قیمت اجرای نورپردزی ساختمان و باید ها و نباید ها در نورپردازی ساختمان پرداخته ایم.

اصول نورپردازی نما

رنگ و شدت نور: اولین نکته در نورپردازی، رنگ و شدت نور است. شدت نور، نباید برای چشم انسان آزار دهنده باشد و همچنین رنگ های ملایم، مانند: آبی و سفید، جلوه خوبی به ساختمان می بخشد. اگر قصد دارید ساختمان را به لحاظ حجمی معرفی کنید، باید از شدت نورهای متفاوتی استفاده کنید. جزئیات ساختمان و قسمت های اصلی نباید درخشندگی یکسان داشته باشند.

پنهان بودن منابع نور: منابع نور در نورپردازی نما جز در موارد خاص، نباید مشخص باشد، زیرا باعث بهم ریختگی ظاهر نما می شود.

مطابقت رنگ نور و متریال ساختمان: رنگ نورپردازی ساختمان، باید مطابق با مصالح بکار رفته در نما باشد تا ظاهری زیبا به بنا دهد.

برجسته کردن عناصر نما: یکی از هدف های نورپردازی، برجسته کردن عناصر و جزئیات نما است. برای نورپردازی نما، باید به معماری ساختمان توجه کنیم و در صورت وجود مواردی مانند ایوان‌ها، ستون و قوس‌ها، نورپردازی نمای ساختمان ضرورت بیشتری خواهد داشت.

نورپردازی نمای ساختمان

سبک نورپردازی نما

خشن: از این سبک، برای نشان دادن بافت های کوچک، سطوح و عناصر معماری نمای ساختمان استفاده می شود. در این سبک، می توان با استفاده از ابزارها و تجهیزات نورپردازی بر روی سازه هایی مانند: پنجره، ستون ها و … در نمای ساختمان جلوه آن ها را تا چندین برابر افزایش داد.

نورپردازی یکدست: این نوع نورپردازی از یک نقطه در مجاورت ساختمان شروع می شود و سطح وسیعی از ساختمان را به طور یکنواخت روشن می کند، نیاز به سیم کشی خاصی ندارد و در ساختمان های در حال ساخت و همچنین؛ ساختمان هایی که چند سال از ساخت آن گذشته باشد کاربرد دارد.

نورپردازی از داخل و خارج: در این روش، از پنجره‌ها، نرده، بالکن و عناصری که روی نمای خارجی ساختمان قرار دارند، استفاده می‌شوند.

مثلا به لبه‌های ساختمان که به شکل خطوط کار شده است در نمای خارجی با استفاده از فیبرهای نوری و همینطور، لامپ‌های نئونی جلوه می‌بخشند تا طول و حجم ساختمان بیشتر به چشم بیاید. این روش نورپردازی نمای ساختمان، ظاهر ساختمان را چشمگیر و جذاب می‌کند.

نورپردازی تاکیدی یا منطقه‌ ای (موضعی): پنجره‌ ها، ستون ‌ها و بالکن ‌ها، مناسب‌ ترین مناطقی هستند که در این روش از نورپردازی می‌توانند مورد تاکید و توجه قرار بگیرند. به طور مثال: با تاکید بر ستون ها، بلندی و استحکام بنا را نشان می دهد.

انواع چراغ ها و تجهیزات نورپردازی

  • چراغ‌های LED با شدت نور بالا

  • ریسه‌های نوری خطی

  • پروژکتورها

  • نورهای دفنی

  • نورهای دکوراتیو

  • نورهای LED رنگی

  • جت لایت‌ها

  • واشرهای دیواری LED

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه و بیشتر

طراحی نمای ساختمان در افزایش قیمت بنا تاثیر بسزایی دارد. ساختمان های دو یا چند طبقه، بیشتر در معرض دید هستند و امروزه برای طراحی اینگونه بناها از دو یا چند رنگ مصالح استفاده می شود. همچنین؛ برای نورپردازی ساختمان باید به کاربری ساختمان نیز توجه کرد.

در طراحی نورپردازی نمای این ساختمان‌ها توجه به ورودی‌ها، پیش فضاها و تابلوها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که این بناها جزء فضاهای خرد شهری محسوب می‌شوند و نورپردازی ورودی آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی دید بیننده بگذارد. (انواع متریال نمای ویلا در شمال را در این مقاله می توانید مطالعه کنید)

نورپردازی نمای برج

برج ها از نشانه های هویتی شهر هستند و در زیبا سازی فضای شهر مؤثرند. نورپردای نمای شهر باید به گونه ای باشد که تمامی جزئیات را به نمایش بگذارد.

نورپردازی ساختمان مسکونی

در ساختمان مسکونی برای جلوه دادن به فضاهایی مثل تراس، روف گاردن، حیاط و .. بهتر است از نورپردازی استفاده شود. نورپردازی محوطه، فقط برای زیبایی بنا نیست بلکه در امنیت نیز تاثیر گذار است.

نورپردازی نمای کلاسیک

نمای رومی یا کلاسیک سنگی، یکی از زیباترین و لوکس‌ترین نماهای خارجی ساختمان محسوب می‌شود و در ساختمان های دو طبقه، ویلایی و چند طبقه استفاده می شود. در نورپردازی نمای رومی باید به ریزه کاری های ساختمان توجه کرد. مثلا در نورپردازی سقف های گنبدی شکل نمای رومی، باید به این نکته توجه کرد که حاشیه دور گنبد از گنبد پرنورتر باشد.

نورپردازی نمای مدرن

مهم ترین مورد در نورپردازی و حتی طراحی نما مدرن این است که کاربری های موجود در بنا به نمایش درآید و کاربری و فرم بنا و نمای آن هر کدام نقش جداگانه ای در جلوه بنا، ایفا نکنند و همگی هم سو و هم جهت با هم باشند. نورپردازی در نمای مدرن به دلیل وجود اِلمان های شیشه ای و ترکیب شیشه و فلز، نور را انعکاس می دهند، به همین دلیل باید در انتخاب رنگ و شدت نور دقت کرد.

نورپردازی نمای ساختمان

قیمت اجرای نورپردازی نمای ساختمان

محاسبه‌ی قیمت نورپردازی در نما به موارد زیر بستگی دارد:

  • متراژ استفاده از نورپردازی 

  • ارتفاع ساختمان

  • نوع نورپردازی(چراغ‌های ال ای دی، وال واشر، پروژکتور، جت لایت و…)

  • سبک استفاده از نورپردازی

  • دست مزد کارگران

  • موقعیت پروژه

باید ها و نباید ها در نورپردازی

1- نور پردازی هم مانند هرکاری، باید با هدف مشخصی انجام شود. اهداف می توانند شامل: نورپردازی برای زیبایی بنا، برجسته تر نشان دادن عناصر نما، روشن کردن کل نما و … باشد.

2- در نورپردازی به رنگ، شدت و جهت نور دقت کنید. رنگ نور باید با رنگ مصالح به کار رفته متناسب باشد. از نور هایی با شدت متعادل استفاده کنید. جهت نورپردازی باید به شکلی باشد که نور به داخل ساختمان وارد نشود. تابیدن نور نما به داخل واحدهای مسکونی، علاوه بر اینکه مشکل اختلال نور را به وجود می‌آورد، به شدت باعث آزار ساکنین می‌شود.

3- با در نظر گرفتن شرایط خاص ساختمان، کمک گرفتن از شرکت های فعال در این زمینه با سلیقه خود، سبک نورپردازی را انتخاب کنید.

4- در نورپردازی، توجه به جزئیات را فراموش نکنید. جزئیاتی که با نورپردازی صحیح و اصولی برجسته می شوند و ظاهر بنا را زیبا می نمایند.

5- سبک خاصی از نورپردازی را در ابتدا انتخاب و تا پایان کار آن را حفظ کنید و از نورپردازی ‌های شلوغ و بهم ریخته استفاده نکنید.

منابع:

nama.design

nafisnoor.com

studionarc.com

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)