نکات طلایی هنگام خرید زمین کشاورزی

نکات طلایی هنگام خرید زمین کشاورزی

نکات طلایی هنگام خرید زمین کشاورزی که باید بدانیم…

یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری و کسب در آمد، خرید زمین کشاورزی می باشد. خرید زمین کشاورزی به خصوص در شهر های خوش آب و هوا به علت داشتن شرایط مطلوب، همیشه مخاطب خاص خود را دارد. برای خرید زمین کشاورزی بهتر است یک سری نکات مهم در این زمینه را بدانید تا بهترین بهره را از زمین ببرید.

زمین کشاورزی چیست؟

در اصل، زمین کشاورزی به زمینی گفته می شود که محصولات را در بازه زمانی کوتاه مدت، یک الی دو سال به بار می نشاند. متراژ زمین های کشاورزی با هکتار اندازه گیری می شود. هر هکتار 10000 متر مربع می باشد و بر این اساس قیمت هر زمین مشخص می شود، در زمین هایی که کشت گندم در آن ها بیشتر است میزان آبیاری در قیمت بسیار تاثیر دارد.

نکاتی که هنگام خرید زمین کشاورزی باید به آن توجه کنیم؟

1)شرایط آب و هوای منطقه

قبل از هر چیزی باید شرایط آب و هوایی منطقه را بسنجید، باید توجه داشته باشید که چه کاربری از زمین مورد نظرتان است. شاخص هایی مانند دمای هوا، ارتفاع از سطح دریا، بارش میانگین منطقه و … را مورد توجه قرار دهید.  

بر طبق این که چه نوع محصولاتی را در زمین کشاورزی می خواهید کشت دهید، شرایط آب و هوایی خاصی را باید انتخاب کنید. اگر در مناطق خوش آب و هوا (مانند شمال کشور) اقدام به خرید زمین کشاورزی کنید، بهتر است در واقع دغدغه استفاده از آن و کمبود آب و … را نخواهید داشت.

2) جهت زمین کشاورزی را بررسی کنید

ممکن است برخی مسائل اصلا به چشمتان نیاید. برای مثال جهت زمین در رشد و پرورش محصولات بسیار موثر است. از آنجایی که هر گیاهی به نور کافی نیاز دارد و زمین هایی که برخلاف جهت طلوع خورشید شیب دارند، نمی توانند نور کافی را برای محصولات تامین کنند و محصولات، بار کمی خواهد داشت.

3) دردسترسی زمین به خدمات مورد نیاز

هر چند خرید زمین کشاورزی در یک منطقه دور از شهر و امکانات رفاهی، هزینه کمتری را برای شما به همراه داشته باشد، اما در عین حال هزینه های جانبی زیادی را برای شما به همراه دارد.

سعی کنید هنگام انتخاب زمین کشاورزی دسترسی به امکاناتی مانند مسیر عبور مناسب و برق را داشته باشد. اساسا شما به این امکانات نیازمندید و بهتر است از ابتدا به فکر این نکات باشید تا در آینده برای به دست آوردن آن ها هزینه های زیادی پرداخت نکنید.

4) راهنمای خرید زمین و جنس خاک

جنس خاک را هم در نظر داشته باشید. جنس خاک ها از نظر ph به سه دسته خنثی، قلیایی و اسیدی تقسیم شده اند. بهترین نوع خاک  زمین  خنثی است که به آسانی می توان بر روی آن کشت محصولات مختلفی را انجام داد.

5) عمق خاک را بررسی کنید

عمق خاک یکی دیگر از نکات بسیار مهم و قابل توجه است، که شما با توجه به نوع محصولاتی که میخواهید، کشت نمایید آن را بررسی کنید. به طور مثال اگر شما قصد درختکاری در این زمین را داشته باشید، عمق خاک زمین باید بالا باشد در صورتی عمق خاک می تواند کم باشد، که شما می توانید فقط محصولات بوته ای بکارید.

6) بررسی منابع آبی

خرید زمین کشاورزی که منابع آب کافی ندارد اصلا پیشنهاد نمی شود. منابع آبی شامل موارد مختلفی است که شامل رودخانه، جوی آب، چاه آب می باشد.

علاوه بر این باید در نظر بگیرید رودخانه فصلی ممکن است بتواند تا زمان خاصی از سال منابع آب مورد نیازتان را تامین کند ولی نمی تواند به طور دائم آب داشته باشد و امکان دارد در فصل های گرم با مشکل رو به رو شوید. بنابراین شما باید از چاه آب برای زمین کشاورزی استفاده کنید.

نکات دیگری که در خرید زمین کشاورزی به شما کمک می کند

علاوه بر مسائلی که توضیح داده شد، هنگام خرید زمین کشاورزی باید نکات دیگری را هم مورد بررسی قرار دهید به طور خلاصه آن ها را عنوان می کنیم

  • در بعضی از زمین ها علف های هرز مختلفی وجود دارد که احتمال اینکه محصولات را مورد حمله قرار دهند، وجود دارند. در رابطه با این موضوع باید با همسایگان زمین، صاحب ملک و حتی یک کارشناس علوم کشاورزی صحبت کنید تا راحت تر بتوانید روی زمین کار کنید و مشکلات احتمالی آن را در آینده رفع کنید.

  • یک مسئله مهمی برای کسانی که قصد سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی را دارند این است که به جهت و شدت باد نیز دقت و بررسی کنند.

برای مثال زمینی که در معرض وزش بادی قوی می باشد، بهتر است در این مورد چاره ای بیندیشید. باد های قوی خسارت های زیادی به محصولات و به خصوص برای کشت های ردیفی مشکل ایجاد می کند.

نکات مهم که باید هنگام معامله زمین به آن بپردازیم

برخی از زمین های کشاورزی دارای سند و اکثریت دیگر، قولنامه ای هستند. معامله زمین کشاورزی که سند دارد امن تر است.

 بار این حال با رعایت چند نکته می توان زمین کشاورزی قولنامه ای را بدون نگرانی و اضطراب خرید. در متن قولنامه علاوه بر تعیین کردن سند دار بودن یا نبودن زمین، به موارد زیر دقت کنید.

  • امضا و مهر قرارداد، توسط دهیاری و اعضای شورای روستا

  • درج اطلاعات کامل زمین، در قرارداد ثبت شود.

  • در متن قرارداد به حق پشیمانی اشاره شود.

  • هویت طرفین معامله احراز شود و مشخصات به صورت کامل و صحیح ثبت شود.

  • نسبت به ذکر انشعابات در متن قرارداد آگاه باشید.

  • در قرارداد به سهم آب زمین و مجوز آبیاری اشاره کنید.

  • تاریخ پرداخت توسط خریدار را ثبت کنید. فسخ قرارداد در صورت عدم پرداخت به موقع توسط خریدار اشاره شود.

برای خرید زمین کشاورزی چه باید کرد و از چه کسانی می توان کمک گرفت

با این که این مسائلی که گفته شد اساسی ترین نکات در خرید زمین کشاورزی می باشد با این وجود، نکات دیگری را هم باید در نظر بگیرید. در این راه می توانید از افرادی که دارای تخصص کافی و خبره هستند مشورت بگیرید. 

تاواملک در همین جهت آماده خدمت رسانی و پاسخگویی به شما می باشد. ما در آژانس املاک  تاوا به آگاهی شما فکر می کنیم، و برای ارتقای آن اندیشه و در جهت رفع ابهامات شما همراهان گرامی املاک تاوا گام برمی داریم.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)