نگارش این مقاله در تاریخ 1400/12/1 و تمام مبالغ و شرایط تا به این تاریخ جمع آوری و خدمتتان ارائه می گردد.

اکثر افراد در تلاش بوده اند و هستند تا بتوانند خانه ای به نام خودشان داشته باشند تا مجبور نباشند، سال ها مستأجر باشند. اما امروزه به دلیل مشکلات و تورمی که در کشور وجود دارد، شاید برخی از افراد نتوانند خانه خریداری کنند یا حتی توان پرداخت اجاره های بالا را ندارند.

خرید املاک و مسکن یکی از راه های پر سود می باشد که افراد را به فکر خرید خانه می اندازد. خرید مسکن جدا از آنکه سرمایه گذاری و سود را به همراه دارد،آرامش و رفاه را برای افراد فراهم می کند. با این وجود با توجه به سال های گذشته، قیمت مسکن افزایش یافته و همین امر باعث شده است که افراد مخصوصا جوانان به فکر گرفتن وام بیفتند، با مقدار اندکی که پس انداز دارند با دریافت وام می توانند صاحب خانه شوند. بنابراین یکی از راه های هموار برای خرید خانه دریافت وام مسکن می باشد که در این مقاله به بررسی شرایط وام مسکن و… می پردازیم.

وام مسکن چیست؟

دولت برای کمک به افراد و سهولت در رسیدن به اهدافشان تسهیلات و امکاناتی را در نظر گرفته است که یکی از این تسهیلات وام مسکن می باشد. افراد با توجه به شرایط آن از این تسهیلات استفاده می‌کنند، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که مبلغ مشخصی برای دریافت این تسهیلات تعیین شده است و سود این وام ها در کشورهای مختلف متغیر است. سود از 2 درصد تا ۲۰ درصد هم وجود دارد. بانک مسکن و سایر بانک های دیگر تسهیلات وام مسکن را با توجه به شرایط مشخصی به افراد متقاضی اعطا می‌کنند.

وام مسکن چیست؟

وام مسکن چقدر است؟

مقدار وام، بستگی به نوع وام و تسهیلاتی که شرایط لازم برای دریافت آن دارید بستگی دارد. اعداد وام از ۲۰ میلیون تومان شروع و حتی تا ۲۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد. اما دریافت رقم های بالا شرایط ویژه و خاص خود را دارد.

انواع وام مسکن

وام های مسکن به طور کل به دو گروه تقسیم می شوند: وام هایی که از صندوق پس انداز مسکن پرداخت می شود و وام هایی که افراد از بازار بورس، اوراق ممتاز خریداری و دریافت می کنند. پرداخت و شرایط و بازپرداخت وام‌های مسکن متفاوت است هر کدام از این دو وام با شرایط متفاوتی به زوج‌ها و انفرادی پرداخت می‌شود.

وام مسکن بدون سرمایه گذاری

وام های اوراق دار: هزینه دریافت وام مسکن اوراق دار نصف شد. متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق، می‌توانند تنها برای دریافت ۵۰ درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خرید اوراق نمایند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به افراد پرداخت می‌شود.

در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی  در شهر تهران که قبل از این برای دریافت تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت نمایند.تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور ۸۰ میلیون تومان است. متقاضیان تا قبل از این برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری می کردند که اکنون با خرید و ارائه ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۸۰ فقره اوراق می توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند. 

وام مسکن چیست؟

وام مسکن با سپرده گذاری

 وام مسکن یکم ۱۴۰۰: وام مسکن یکم یکی از پرطرفدار ترین وام در ایران می باشد. رقم این وام با افزایش روبرو بوده است. این نوع وام برای افرادی که ازدواج کرده‌اند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. برای دریافت وام مسکن یکم ۱۴۰۰ متقاضیان مسکن در شهر تهران 450 میلیون تومان در شهرهایی که بالای یک میلیون نفر جمعیت دارند 400 میلیون تومان و در مراکز استان ها 350 میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت خواهند کرد. مبلغ این تسهیلات در سایر شهرها 300 میلیون تومان و برای روستاییان 250 میلیون تومان است.

نکات مربوط به وام مسکن ١۴۰۰

برای آنکه بتوانید وام مسکن ۱۴۰۰ را از آن خود کنید، باید نصف مبلغ وام را به مدت یک سال در بانک به صورت سپرده بگذارید. یعنی اگر وام شما 100 میلیون است باید ۵۰ میلیون را به مدت یک سال سپرده گذاری کنید.

شرایط وام ۲۰ میلیون تومانی

یک نوع دیگر از تسهیلات، وام ۲۰ میلیون تومانی است. برای دریافت این تسهیلات، سن ساختمان باید ۲۵ سال باشد. مقدار پولی که باید سرمایه گذاری کنید ۳ میلیون تومان است و مدت زمانی که باید در انتظار باشید حداقل یک سال و حداکثر سه سال می باشد. نرخ سود ۱۱ درصد و بازپرداخت آن ۱۲ ساله می باشد. مانند وام های دیگر به دو روش پلکانی و ساده، دوره‌ای و سالانه قابل پرداخت می‌باشد.

وام مسکن بازنشستگان

ممکن است برخی از بازنشستگان خانه نداشته باشد که دولت هم برای این افراد تسهیلات در نظر گرفته است. بانک مسکن موظف است ۴۰ هزار فقره وام مسکن به بازنشستگان پرداخت نماید. سقف آن در تهران و شهرهای بزرگ دیگر ۵۰ و سایر شهرها و روستاها ۴۰ میلیون تومان می باشد.

وام مسکن چیست؟

وام خرید زمان

این طرح هم از بانک مسکن پرداخت می‌شود .متقاضی می تواند بیش از ۸ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند. اما قبل از آن باید به مدت ۶ ماه در حساب خود سپرده گذاری داشته باشد و باید دو برابر مبلغ واقعی را که می خواهید دریافت کنید را به مدت ۶ ماه سپرده گذاری کنید. برای مثال: برای وام ۱۰ میلیون تومان باید ۲۰ میلیون تومان را به مدت شش ماه سپرده گذاری کنید. نرخ سود این وام به صورت خرید زمان، ۱۱ درصد است. پرداخت آن ۱۲ ساله می‌باشد. آسان‌ترین روش بازپرداخت در ۱۲ سال بدون حساب مبلغ بیمه ماهانه ۱۶۵,۰۰۰ تومان است. سود بازپرداخت ۱۱ درصد می باشد. سن خانه‌ای که با این وام خریداری می‌شود باید از ۲۵ سال بیشتر باشد.

وام مسکن جوانان

یکی از تسهیلاتی است که به جوانان این فرصت را می‌دهد تا صاحب خانه شوند آنها می توانند سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت به اسم حساب پس انداز مسکن جوانان داشته باشند تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

شرایط وام مسکن جوانان

تسهیلات این وام با توجه به جغرافیای کشور تقسیم‌بندی و به سه  بخش،شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها تقسیم می‌شود.

برای حساب های افتتاحی طی سال ۱۳۹۸ به ترتیب در پایان سال پانزدهم بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان، ۲۱۰ میلیون تومان و ۱۸۴ میلیون تومان است.

در پایان سال ششم به ترتیب بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان، ۱۲۰ میلیون تومان و ۹۴ میلیون تومان است.

در پایان سال پنجم به ترتیب بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان، ۱۱۰ میلیون تومان و ۸۴ میلیون تومان تعیین شده است.

  • فقط خانه اولی ها می توانند از این تسهیلات بهره ببرند.

  • نرخ سود و همچنین نرخ سود دوران مشارکت ۹ درصد است

  • از مدت زمان بازپرداخت اقساط حداکثر ۲۰ سال می باشد

  • جوانانی که بالای ۱۸ سال سن داشته باشند(فرقی نمیکند متاهل یا مجرد باشند) با درآمد مستقل می‌توانند از این وام استفاده نمایند.

  • افرادی که قبلاً از این تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانکها برای احداث خرید یا انتقال سهم الشرکه یا حتی تعمیر واحد مسکونی استفاده کرده‌اند نمی‌تواند از این وام بهره ببرند.

  • برخوردار شدن از این تسهیلات فقط برای مناطق شهری است و افرادی که در مناطق خارج از محدوده شهر باشند تعلق نمی گیرد.

  • کسانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که تاریخ صدور جواز ساخت آنها کمتر از ۲۵ سال باشد که به نظر کارشناس ۸۰ درصد از قیمت ملک باید معادل با کل مبلغ وام باشد.

  • اگر جواز ساختمان بیشتر از ۲۵ سال و کمتر از ۳۰ سال باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت در شهر تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق در تسهیلات انفرادی به ترتیب 35،40،45 میلیون تومان و در تسهیلات زوجین به ترتیب 50،70،80 میلیون تومان می باشد.

قبل از پرداخت این تسهیلات برای آنکه بدانند توانایی واریز ماهانه اقساط را دارند، باید حکم استخدامی فیش حقوقی، گردش حساب بانکی و… بررسی و تایید شود. طبق ضوابط یک واحد مسکونی خریداری شده یا در حال ساخت در رهن بانک قرار می گیرد، اما شرایط ضامن هم برای آن در نظر گرفته شده است و معرفی حداقل یک ضامن به همراه فیش حقوقی، برای ارائه ضروری است.

وام مسکن چیست؟

وام مسکن روستایی

همیشه احتمال وقوع بلایای طبیعی در هر جایی از منطقه وجود دارد،اما برخی مناطق بیشتر در معرض اینگونه اتفاقات قرار دارند.مانند: زلزله ی کرمان یا سیل سیستان و بلوچستان در سال ،1400 که خسارات زیادی را به بار آورد.بنابراین؛دولت برای جبران اینگونه خسارات، تسهیلاتی را برای روستاییان در نظر گرفته است که سقف این وام افزایش یافته است.

وام مسکن روستاییان 250 میلیون تومان است.

وام برای تعمیرات مسکن

وام مشترک یا جعاله

وام مشترک به صاحب خانه ها پرداخت می شود.کسانی که برگه های اوراق خریداری کرده باشند و کسانی که در صندوق پس انداز مسکن حساب دارند می توانند این وام را دریافت کنند.

  • در ابتدا برای دریافت این وام باید اوراق خریداری نمایید.

  • برای تقاضای تسهیلات 20 میلیون تومانی باید 40 برگ از اوراق را خریداری نمایید.

  • سود بازپرداخت آن 18 درصد می باشد.

در حال حاضر،برای دریافت این وام نیازی به ضامن ندارید،همان خانه ی شما در رهن بانک می ماند تا اقساط را به طور کامل پرداخت نمایید.اما با این حال، ممکن است برخی از شعبه ها از متقاضی چک یا سفته یا ضامن درخواست نمایند.

کسی که قصد خرید خانه را دارد برای آنکه بتوانید وام مسکن را انتقال دهید باید از روش انتقال بدهی استفاده نمایید. که در اینصورت؛کارمزد برای انتقال 1 درصد می باشد. اگر هم شخصی بخواهد از وام مسکن برای خانه ی فرد دیگری استفاده نماید، باید سند جدید را با سند قبلی جایگزین نماید.در این روش انتقال نیازی به پرداخت بخشی از مانده بدهی نمی باشد.

وام مسکن چیست؟

شرایط دریافت وام جعاله

  1. شخص یا ضامن او در سیستم های بانکی نباید چک برگشتی یا بدهی سر رسید شده داشته باشند.

  2. باید هزینه کارشناسی ملک را پرداخت نمایید.

  3. برای دریافت این وام ابتدا باید وام قبلی که تسویه نشده است را به طور کامل تسویه نمایید. در صورت تسویه کامل می توانید درخواست وام جعاله جدید را دهید.

وام مسکن مجرد و زوجین چه تفاوتی دارند؟

در طرح وام مسکن زوجین مبلغ دو برابری در نظر گرفته اند. ویژگی مثبتی که این وام دارد اینست که؛وقتی یک زوج اقدام به دریافت این وام می نمایند مراحل اداری آن خیلی سریعتر انجام می شود. زوجین برای دریافت وام مسکن در تهران تا 160 میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهایی که بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارند تا 120 میلیون و سایر مناطق تا 80 میلیون تومان می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

برای وام مسکن یکم 1400 انفرادی در تهران 80 میلیون می باشد.که برای مراکز استان ها و شهرهایی که بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا 60 میلیون وسایر مناطق تا 40 میلیون را در نظر گرفته اند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن

معمولا این مدارک ها برای دریافت وام در بین بانک ها متفاوت است ولی مشترکاتی هم با هم دارند،عبارتند از:

1_ اصل و تصویر پیایان کار ساختمان

2- اصل و تصویر همه ی صفحات سند مالکیت ملک(که حتما باید به نام متقاضی تسهیلات باشد)

3-اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه ضامن یا ضامن ها

4- اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالک ها

5-رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک

6-مدارک شغلی و درآمد دریافت کننده وام مثل:فیش حقوقی و جواز کسب

7- قبض برق یا مدارکی که براساس آن بتوانند کد پستی خانه را تایید کنند

8- فرم درخواست وام تکمیل و امضاء شود.

وام مسکن چیست؟

بازپرداخت انواع وام مسکن چگونه است؟

مقدار اقساط بستگی به نوع وام دارد. بازپرداخت این وام ها مبلغ مشخصی دارند و از ابتدای تسویه وام به همان مقدار تعیین شده ثابت می ماند. نکته ای که وجود دارد اینست که برخی بانک ها برای دیر پرداخت کردن اقساط راه های متفاوتی را در پیش می گیرند.بعض از بانک ها در ابتدا سه اخطار می دهند بعضی جریمه در نظر می گیرند بعضی از بانک ها هم به سراغ ضامن می روند.

سود بازپرداخت انواع وام مسکن چگونه محاسبه می شود؟

سود بازپرداخت با توجه به نوع وامی که دریافت می کنید محاسبه می شود. این سود ها از 8 درصد شروع تا 18 درصد هم می رسد. اما معمولا وام های مربوط به خرید مسکن با نرخ سود کمتری در مقایسه با وام جعاله یا تعمیرات می باشد

در نهایت

اقساط وام مسکن را می توان به روش پلکانی یا ساده پرداخت کرد. برای دریافت وام از طریق اوراق،محدودیت دفعات وجود ندارد.

بانک هایی که وام و تسهیلات را پرداخت می نمایند بانک مسکن است.بانک های خصوصی هم این تسهیلات را پرداخت می نمایند،این بانک ها سریعتر وام پرداخت می نمایند ولی برای ضامن سخت می گیرند و معمولا هم سقف تسهیلات این بانک ها زیر 100 میلیون تومان است.

در آخر، برای دریافت هرگونه وام ابتدا تمام جوانب را در نظر بگیرید.اگر توانایی پرداخت اقساط را ندارید برای خودتان مشکل درست نکنید.اول مطمئن شوید که می توانید اقساط وام را پرداخت نمایید بعد اقدام به دریافت وام نمایید.

منبع:

Kilid.com

ibena.ir

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)