کد رهگیری کد تاییدیه ای است که بعد از اتمام معاملات ملکی، به خریدار داده می شود. در سال ۱۳۸۷ دولت با هدف دسترسی به آمار دقیق حوزه مسکن، بستری را فراهم کرد تا معاملات در فضای امن اتفاق بیفتد و هر کدام از طرفین (خریدار و فروشنده) معاملات خود را در سامانه املاک کشور ثبت کنند. پس از ثبت معامله انجام شده در سامانه مربوطه، به منظور تایید معامله و صحت آن، کدی 13 رقمی تحت عنوان کد رهگیری به افراد ارایه می شود که دریافت آن حکم رسمی شدن معامله را داشته و دارای مزایای بسیاری می باشد.

کد رهگیری و مزیت های آن

افزایش امنیت معاملات

افزایش امنیت معاملات به این صورت می باشد که مشاوران املاک، با ثبت قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره در سامانه املاک کشور و در نتیجه دریافت کد رهگیری، دیگر امکان ثبت مجدد معامله ای با همین مشخصات و کدپستی وجود نخواهد داشت و از کلاهبرداری در معاملات جلوگیری می‌شود.

پیگیری آسان معامله های ملکی

به دلیل دریافت کد رهگیری و اعتبار بخشیدن به معاملات، بستر پیگیری قانونی در مراجع قضایی کل کشور فراهم است. بدین منظور قبل از معامله میتوان با مراجعه به مراجع ثبتی از صحت معامله پیشرو اطمینان حاصل کرد و یا از کد رهگیری برای پیگیری های بعد از معامله استفاده کرد.

جلوگیری از دخالت فروشنده در فسخ معامله

گاهی اوقات به دلیل افزایش قیمت ملک، فروشنده قصد می کند که ملک معامله شده را افزایش قیمت دهد و یا از خریدار میخواهد که هنگام انتقال سند در دفترخانه، مبلغ اضافی پرداخت کند. اما با صادر شدن کد رهگیری، مالکیت انتقال یافته و فروشنده حق هیچ گونه افزایش قیمت و یا حتی فسخ معامله را نخواهد داشت.

تخلیه به موقع ملک اجاره ای

هنگامی که مالک قصد بازپس گیری خانه را داشته باشد، با داشتن کد رهگیری و پیگیری آن می‌تواند به آسانی حکم تخلیه را گرفته و خانه را به فرد جدید اجاره دهد.

پیگیری قضایی آسان معامله ملکی

هنگامی که خریدار مبلغ معامله را در تاریخ تعیین شده پرداخت نکند، فروشنده می تواند از طریق کد رهگیری این موضوع را قضایی پیگیری کند.

استعلام ملک از شهرداری

با دریافت کد رهگیری می‌توانید از قرار گرفتن ملک خود در طرح های شهرداری مانند: ساخت فضای سبز و فضای ورزشی وسایر فضاهای عمومی مانند: جاده و خدمات مهم شهری، مانند: پمپ بنزین و آتش نشانی مطلع شوید.

شناسایی بنگاه‌های معاملات ملکی معتبر

یکی از مزیت های کد رهگیری شناسایی آژانس هایی است که مجوز رسمی از اتحادیه املاک و مستغلات کشور دارند، زیرا مشاورین املاک معتبر با ثبت مشخصات صنفی، مشخصات صاحب پروانه کسب و… در سامانه ثبت معاملات، هویتشان را احراز کرده، تا بتوانند کد رهگیری برای کلیه معاملات دریافت کنند.

مراحل دریافت کد رهگیری

مشاورین املاک جهت ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ابتدا باید www.iranamlaak.ir را در مرورگر جستجو کنند.

کد رهگیری

سپس برای ثبت معاملات، مطابق تصویر زیر، گزینه ی ورود به سامانه را انتخاب کنند.

کد رهگیری

مدارک لازم جهت دریافت کد رهگیری

  • اصل مدارک هویتی خریدار و فروشنده

  • اصل مدارک مالکیت

  • تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر از اداره پست

ما در مقاله ای روش های دریافت کد پستی را توضیح داده ایم.

بازیابی کد رهگیری املاک

اگر کد رهگیری ملک خود را فراموش یا گم کرده اید، به همان دفتر املاک مراجعه و یا اطلاعات قرارداد را در اختیار اتحادیه مشاوران املاک قرار دهید تا کد رهگیری شما را بازیابی نمایند.

هزینه ی کد رهگیری چقدر است؟

با اعلام اتحادیه مشاوران املاک، دریافت کد رهگیری برای طرفین معامله، هزینه ای ندارد و ارائه کد رهگیری بر عهده املاک است.

هزینه دریافت کد رهگیری ناچیز است و در سایت املاک و مستغلات کشور وجود دارد و پرداخت آن بر عهده املاک است.

چرا باید کد رهگیری دریافت کنیم؟

وقتی به مشاور املاک مراجعه می کنید تا انتقال یک ملکی را در سامانه هوشمند رهگیری ثبت کنید، در مقابل یک بارکد در بالای مبایعه نامه وجود دارد که مطمئن می شوید، خریدار واقعی ملک می باشید و فروشنده نمی تواند ملک را به شخص دیگری بفروشد.

توصیه ی ما

توصیه ما به خریداران و حتی مستاجران این است که در اولین اقدام برای اجاره یا خرید ملک مورد نظرشان، کد رهگیری دریافت نمایند تا اگر با موانعی رو به رو شدند پیگیری کنند.

برای شناسایی مشاور املاک معتبر و قابل اعتماد به مجله تاوا مراجعه فرمایید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)