برای خرید ملک تجاری چه باید کرد؟

خرید ملک تجاری

خرید ملک تجاری یکی از مناسب ترین راه ها برای افزایش یا پس انداز سرمایه است. اگر قصد خرید ملک تجاری را دارید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

ما در این مقاله به مراحل خرید ملک تجاری، نکات مهم خرید ملک تجاری، بررسی نکات حقوقی در هنگام خرید و فروش ملک تجاری و مدارک لازم برای انتقال سند ملک تجاری پرداخته ایم.

ملک تجاری چیست؟

یکی از کاربری های املاک، کاربری تجاری می باشد که هدف از ساخت اینگونه املاک، تجارت و کسب و کار است. رستوران ها، پاساژها، دفاتر خدماتی، مغازه ها و … نمونه هایی از املاک تجاری هستند. (انواع کاربری زمین را در این مقاله مطالعه کنید)

خرید ملک تجاری

مراحل خرید ملک تجاری

1-خرید ملک

2-انتقال سرقفلی ملک

3-انتقال حق کسب و پیشه یا تجارت

نکات مهم هنگام خرید ملک تجاری

1-بررسی نوع کاربری ملک تجاری

در قدم اول باید نوع کاربری ملک را بررسی کنید. املاک تجاری در یک دسته قرار نمی گیرند، باید مشخص کنید که مغازه و ملک تجاری را برای چه شغلی خریداری کرده اید. برای هر نوع کسب و کاری، ملک تجاری متناسب با آن را خریداری نمایید.

اگر ملک تجاری فاقد سند بود، سابقه تصرفات و نوع قبض برق پرداختی (مسکونی است یا تجاری) را بررسی کنید تا متوجه شوید که ملک مورد نظر، مجوز فعالیت تجاری داشته باشد.

2-دریافت استعلامات قانونی

قبل از خرید ملک تجاری باید گزارش های مربوطه را از شهرداری، سازمان ها، ارگان ها و … را دریافت نمایید تا مطمعن شوید مشکل دارایی، بدهی و … ندارد.

3-بررسی انشعابات آب، برق و گاز

از جمله مشکلاتی که در خرید ملک تجاری رخ می دهد، مشخص نکردن انشعابات گاز، برق و آب است. امکانات چه به صورت مشاع و چه به صورت مستقل باید در سند مالکیت ثبت شود. حتما شماره پروانه انشعابات قید شود. همچنین فراموش نکنید که باید نسبت به تسویه بدهی انشعابات اقدام شود.

4-تعیین مالیات بر مشاغل

قبل از خرید ملک تجاری، حتما از فروشنده، گواهی پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل را بخواهید. برای انتقال سند رسمی، این گواهی نیاز نیست ولی شما برای اطمینان این گواهی را دریافت نمایید.

خرید ملک تجاری

5-وجود یا عدم وجود حق سرقفلی

همه ی املاک تجاری سرقفلی ندارند. اما اگر ملکی سر قفلی دارد، حتما قبل از انتقال سند در قرارداد، ثبت نمایید.

معمولا املاکی که دارای سرقفلی هستند، مالکیت عرصه متعلق به یک شخص و مالکیت سرقفلی برای شخص دیگر است. در این صورت شما برای خرید سر قفلی باید از مالک ملک و سرقفلی، امضا تایید دریافت نمایید.

اما ممکن است ملکی نیز وجود داشته باشد که مالکیت ملک و سرقفلی هر دو برای یک شخص باشد.

6-انتقال سند ملک تجاری

انتقال حق کسب و پیشه صرفا از طریق سند رسمی صورت می گیرد و هر نوع انتقالی غیر از این، در قالب قرارداد عادی معتبر نمی باشد. اگر فروشنده سند رسمی داشته باشد، ریسک معامله کاهش می یابد.

معمولا املاک تجاری سند رسمی ندارند و باید درباره هویت فروشنده، گواهی پایان کار شهرداری و عدم اشاعه با ملک مسکونی و… اطمینان حاصل نمائید.

در هنگام تنظیم سند رسمی، انتقال ملک تجاری بنام خریدار، علاوه بر مفاصا حساب مالیاتی و عوارض شهرداری، مفاصا حساب تأمین اجتماعی و اتحادیه صنفی که ملک تجاری تحت نظارت آن فعالیت دارد، نیز لازم است.

اگر بدهی های فوق به هر دلیلی پرداخت نشود، این بدهی ها به خریدار منتقل می شود و خریدار باید آن را پرداخت نماید.

7-وجود پارکینگ و انباری

اگر ملک دارای پارکینگ و انباری است، همانطور که در سند نوشته شده، باید دربیع نامه نیز قید شود. اگر به صورت مشاع است شرایط استفاده از آن را در قرارداد توضیح دهید.

نکته: گاهی اوقات مالک با همسایگان در مورد نحوه استفاده از مشاعات و پرداخت هزینه ها، به توافقاتی می رسند. این توافقات تا زمان انعقاد قرارداد ادامه دارد.

 در این صورت دو حالت پیش می آید:

1_ شما نسبت به توافقات قبل رضایت داشته باشید، در این صورت توافقات به قوت خود باقی خواهند ماند. 

2_ شما نسبت به توافقات قبل رضایت نداشته باشید، در این صورت توافقات اعتباری ندارند.

8-نحوه تسویه هزینه های مشترک با فروشنده

ملک هایی که دارای انشعابات مشترک هستند، ممکن است فروشنده نسبت به پرداخت هزینه ها و شارژ کوتاهی کرده باشند. فروشنده باید این هزینه ها را تسویه کند و رسید را ارائه دهد.

9-طبقه مناسب برای خرید ملک تجاری

در خرید ملک تجاری، طبقات همکف و اول جزو بهترین طبقات هستند. از مزیت های این طبقات می توان به راحت صادر شدن مجوز برای بعضی از مشاغل مانند آتلیه، آژانس هواپیمایی و … اشاره کرد.

10-متراژ مغازه

متراژ ملک تجاری باید متناسب با کسب و کار شما باشد. به طور مثال شما برای راه اندازی طلافروشی به مغازه با متراژ بالا نیاز ندارید ولی برای راه اندازی سوپر مارکت نیاز به مغازه بزرگتری دارید.

خرید ملک تجاری

نکات حقوقی در هنگام خرید و فروش ملک تجاری

مالکیت فروشنده: مطمعن شوید که فروشنده مالک ملک است. سند ملک را بررسی کنید، نام مالک در سند قید شده است.

تنظیم سند: گاهی اوقات فروشنده ملک را با مبایعه نامه خریده است.  برای تنظیم سند باید با شخصی که سند به نام او است به دفتر خانه مراجعه کنید.

وکالتی بودن ملک: اگر فروشنده وکیل مالک باشد باید وکالت نامه رسمی داشته باشد. اختیارات وکیل را بررسی کنید تا مطمعن شوید که وکیل حق فروش ملک را دارد. از دیگر مواردی که باید در وکالت نامه به آن توجه کنید مدت دار بودن وکالت نامه است.

داشتن چند مالک: اگر مغازه چند مالک دارد برای فروش ملک باید همه ی شرکا حضور داشته باشند و امضا کنند.

البته گاهی اوقات یکی از شرکا نماینده ی بقیه شرکا می باشد.

ورثه ای  بودن ملک: در صورت ورثه ای بودن ملک به گواهی حصر وراثت دقت کنید. وراث کسانی هستند که نامشان در گواهی ثبت شده باشد.

ثبت امکانات و انشعابات در مبایعه نامه: وضعیت انشعابات، پارکینگ، انباری، شارژ، مالیات بر درآمد و … را دقیقا در قرارداد مشخص کنید.

پرداخت بهای معامله با چک: اگر برای دریافت ثمن معامله چک دریافت کرده اید، مشخصات آن را به طور کامل در قرارداد بنویسید.

فسخ معامله: از امضای قراردادی که در آن شرط اسقاط کافه خیارات ذکر شده است خودداری کنید. (فسخ معامله ملک را در این مقاله مطالعه کنید)

سرقفلی: وضعیت سرقفلی و حق کسب و پیشه را کاملا توضیح دهید تا با مشکل مواجه نشوید.

کدرهگیری: در آخر با ثبت قرارداد در سامانه اسناد و املاک کشور کد رهگیری دریافت کنید. ( کد رهگیری چیست را در این مقاله مطالعه کنید)

مدارک لازم برای انتقال سند ملک تجاری

  • استعلام مالکیت از ثبت اسناد

  • سند مالکیت یا بنچاق

  • گواهی عدم خلاف و یا پایانکار ساختمان

  • مفاصای عوارض نوسازی یا قبولی و تعهد خریدار نسبت به آن

  • استعلام دارایی، اعم از الکترونیکی یا دستی و یا استفاده از بند ج ماده یک قانون تسهیل تا زمان لغو آن

  • گواهی و مفاصا حساب تامین اجتماعی و یا درخواست و قبول بدهی با رعایت بند ج ماده یک قانون تسهیل (دفاتر اسناد رسمی مکلفند، هنگام نقل و انتقال عین املاک، مفاصا حساب مالیاتی و بدهی موضوع ماده (37)‌ قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 را از انتقال‌ دهنده مطالبه و شماره آن را در سند تنظیمی قید نمایند، مگر اینکه انتقال‌گیرنده، ضمن سند تنظیمی، متعهد به پرداخت بدهی احتمالی گردد که در این‌ صورت متعاملین نسبت به پرداخت آن مسؤولیت تضامنی خواهند داشت.)

  • مدارک هویتی خریدار و فروشنده (اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی)

  • مدارک هویتی وکیل در صورت وجود وکیل به جای هر یک از طرفین

  • اگر ملک مورد فروش از نوع ورثه‌ای است، وراث با مدارک هویتی خود یا نماینده آنها حضوز داشته باشند. برگه انحصار وراثت و فرم شماره ۱۹ (مالیات بر ارث) نیز ضروری است.

  • آخرین قبض های برق، آب و گاز

  • آدرس، کد پستی و شماره تلفن همراه خریدار و فروشنده

امروزه در بعضی از مناطق روستایی، قیمت زمین های بر اصلی در حال افزایش است، خرید این دسته از املاک برای سرمایه گذاری بسیار ارزشمند می باشد. توصیه ما به شما این است که اگر قصد خرید ملک تجاری در تنکابن و مناطق اطراف را دارید با ما در ارتباط باشید.

منابع:

asalaw.co

homsa.net

rc.majlis.ir

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)