زمین‌های احتکار شده، زخمی بر پیکره اقتصاد و راه حلی به نام تغییر کاربری

تغییر کاربری

تغییر کاربری زمین های احتکار شده بعداز 10 سال

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در ایران بوده‌ایم. یکی از عوامل اصلی این گرانی، احتکار زمین توسط سوداگران است.
این افراد با خرید زمین‌های بزرگ و عدم ساخت و ساز در آن‌ها، به دنبال افزایش قیمت زمین و کسب سود هنگفت هستند. این موضوع نه تنها به ضرر متقاضیان واقعی مسکن است، بلکه به رکود در بخش مسکن و به تبع آن، سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیز منجر می‌شود.

راه حل چیست؟

یکی از راه حل‌های مقابله با احتکار زمین، تغییر کاربری زمین‌های احتکار شده است. این موضوع به معنای تغییر کاربری زمین از کشاورزی یا فضای سبز به مسکونی یا تجاری است. با این کار، زمین‌های احتکار شده به چرخه تولید مسکن و رونق اقتصادی باز می‌گردند.

مزایای تغییر کاربری زمین های احتکار شده:

  • افزایش عرضه زمین و کاهش قیمت مسکن: با افزایش عرضه زمین، قیمت مسکن نیز به طور طبیعی کاهش می‌یابد. این موضوع به نفع متقاضیان واقعی مسکن است و به آن‌ها در صاحبخانه شدن کمک می‌کند.
  • رونق اقتصادی: تغییر کاربری زمین‌های احتکار شده، به رونق در بخش مسکن و سایر بخش‌های اقتصادی کشور منجر می‌شود. این موضوع باعث ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی می‌شود.
  • جلوگیری از سوداگری: تغییر کاربری زمین‌های احتکار شده، انگیزه سوداگران برای احتکار زمین را از بین می‌برد. این موضوع به نفع اقتصاد کشور و مردم است.
زمین های احتکار شده

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، با پایان یافتن احتکار زمین‌ های دولتی و تامین زمین و افزایش سرعت ساخت و ساز، رکود در بخش مسکن کاهش خواهد یافت.

با توجه به توضیحات گفته شده نگاه قانون گذار نسبت به زمین های پروانه دار روستایی با متراژ پایین با بررسی توسط دهیار را ملاک قرار میدهند.

نتیجه‌گیری:

تغییر کاربری زمین های احتکار شده ، گامی مهم در جهت تحقق عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی است. با همت و تلاش همه، می‌توانیم شاهد حل این مشکل و بهبود وضعیت مسکن در کشور باشیم.

منابع:

مجله ملکی دلتا

bard.google.com

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)