مزایا و معایب کابینت ام دی اف

مزایا و معایب کابینت MDF

یکی از پر طرفدار ترین و محبوب ترین کابینت ها نوع ام دی اف آن می باشد که طرفداران خاص خود را دارد. دلایل استفاده فراگیر از کابینت ام دی اف در ساخت آشپزخانه را می توان ظاهر زیبا، قیمت مناسب، تنوع طرح و رنگ بسیار زیاد بیان کرد. در کنار تمام مزایای کابینت ام دی اف(MDF) چند مورد عیب و ایراد هم در آن ها وجود دارد. اگر قصد خرید این نوع کابینت هارا دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه با مزایا و معایب کابینت ام دی اف آشنا می شویم.

کابینت ام دی اف چیست؟

MDF یا ام دی اف مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنای ( تخته فیبر با چگالی متوسط) است که که در صنعت ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد.

مزایا و معایب کابینت ام دی اف

مزایا کابینت MDF

1.قیمت مناسب

یکی از ویژگی های کابینت ام دی اف (MDF) قیمت ارزان آن نسبت به دیگر انواع و متریال ها می باشد، در حالی که ام دی اف از فیبر های موم، چوبی و رزین ساخته شده و ارزان تر از کابینت های استیل، تمام چوب و دیگر جنس های کابینت است. بدین سبب اگر قصد تغییر دکوراسیون آشپزخانه تان را با هزینه مناسبی دارید، کابینت های ام دی اف (MDF) گزینه بسیار مناسب و ایده آلی برای شما می باشد.

2.تنوع طرح و رنگ فراوان

از مزیت دیگر آن که ویژگی قابل توجه ای هم است، تنوع و گوناگونی رنگ و مدل کابینت ام دی اف است، از آنجایی که کابینت های ام دی اف از ضایعات دور ریختنی چوب ساخته می شوند، دوستدار طبیعت و حافظ محیط زیست و جلوگیری از بریده شدن درختان بیشتر می شود.

ام دی اف ها از لحاظ تنوع طرح و رنگ، انواع بسیار زیادی دارند. کابینت‌های ام دی اف (MDF) ابتدا به صورت پالت های خام تولید و بعد از آن در خط تولید می توان با هر طرح و رنگی به دست مصرف کننده رساند.

3. نظافت آسان و سریع

با توجه به اینکه طرح و رنگ کابینت های ام دی اف (MDF) از لایه نازک وینیل تشکیل شده است، به راحتی تمیز می شوند و شما می توانید بیشتر لکه ها را با اسفنج یا پارچه نرم و مرطوب پاک کنید. برای لکه های مقاوم تر، می توانید به اسفنجتان کمی شوینده خانگی اضافه کنید، لازم به ذکر است که شوینده هایی که حاوی مواد نفتی، الکلی یا استون هستند، از به کار بردن آنها خودداری کنید؛ چون ممکن است به سطح کابینت آسیب برسانند، پس از بین بردن لکه، کابینت را با دستمال کاغذی خشک نمایید تا از آسیب های ناشی از رطوبت جلوگیری شود.

4. خیلی کم بدفرم و دچار انحراف می شوند

برعکس کابینت های چوبی، کابینت های ام دی اف (MDF) آماده انحراف و تاب برداشتن نیستند. اگر کابینت های چوبی در محیط بسیار مرطوب استفاده شوند، احتمال تاب برداشتن درب وجود دارد، طبقه ها نامتقارن می شوند و شکل و ظاهر غیر جذابی پیدا می کنند. با کابینت های ام دی اف (MDF)، دیگر نگران بدشکل شدن و یا آسیب دیدن ناشی از رطوبت نباشید.

مزایا و معایب کابینت ام دی اف

سایر مزایای کابینت های ام دی اف (MDF)

  • مقاومت بالا در برابر حرارت، ضربه

  • از نظر سهولت ابزار زنی و اجرا، بسیار مناسب است.

  • نوعی عایق صدا است.

  • در صورت نصب اصولی در برابر رطوبت مقاوم است.

معایب کابینت های ام دی اف (MDF)

1. شل شدن یراق های کابینت ام دی اف

مغزی ام دی اف از متریال فشرده ای است که با وجود استحکام خوب آن، به صورت نقطه ای و در طول زمان قابلیت انعطاف پذیری دارد. اشکالی که پیش می آید اینجاست که به مرور زمان، ابزارها و یراق هایی که در ساخت کابینت و کمد های ام دی اف (MDF) استفاده شده است، شل می شوند. دلیل ضعیف شدن درب های کابینت می تواند این موضوع باشد.

2. حساس به حرارت

کابینت های ام دی اف به گرما و حرارت حساس هستند و اگر آنها را در مجاورت با اجاق گاز یا هر منبع گرمایی شدید قرار بدهید، ممکن است سطح آن برجسته و لایه لایه شود.

همچنین، اگر این نوع کابینت ها رنگ شده باشند و در مجاورت منبع گرما نصب شوند، ممکن است دچار تغییر رنگ ظاهری و یا از بین رفتن لایه وینیل آن شود که به از دست دادن ظاهر زیبای خود منتهی می شود.

3. آسیب پذیری در برابر سایش و مواد شوینده شیمیایی

از معایبی که این کابینت دارد و باید قابل توجه قرار گیرد این است که، برای نظافت و شست و شو، نمی توانید از مواد شوینده اسیدی یا شیمیایی قوی استفاده کنید، زیرا این مواد به رنگ کابینت صدمه می رسانند. و همچنین روکش لمینت کابینت در برابر سایش و خط و خش آسیب پذیر است.

مزایا و معایب کابینت ام دی اف

4. محل زندگی حشرات در صورت رطوبت

کابینت های ام دی افی که در معرض رطوبت قرار دارند و یکی از لایه های آن باد کرده و برآمده باشد، محل مناسبی برای رشد و پرورش حشرات موذی نظیر سوسک و بید می باشد.

برای جلوگیری از این آسیب باید سطح کابینت را عاری از نم و مرطوب نگه داری کرد و از خشک ماندن  قسمت‌های داخلی کابینت‌ها اطمینان حاصل کنید و در بازه‌های زمانی سه ماه‌ یکبار، کابینت‌های خود را تخلیه و تمیز کنید و در صورت لزوم، سم‌پاشی کنید.

سایر معایب کابینت ام دی اف

  • شست و شو با آب و خشک نکردن سطح کابینت باعث آسیب به روکش آن می شود.

  • به علت بافت چوب و چسب در صورت خراب شدن ام دی اف نمی توان آن را تعمیر کرد و صرفا باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

با توجه به مندرجات بالا حالا می توانیم تصمیم بگیریم که

در چه شرایطی از کابینت ام دی اف استفاده می کنیم

در این مطلب، سعی کردیم به طور کامل و دقیق به بررسی معایب و مزایای کابینت ام دی اف (MDF) بپردازیم. همانطور که مشخص است بسیاری از مشکلات و معایب کابینت ام دی اف، به راحتی قابل حل و پیشگیری هستند و در مقابل محاسن و فوائد این نوع کابینت، کوچک و ناچیز به حساب می آید. از مزایا و محاسن کابینت ام دی اف که بدون تردید معایب آن را قابل چشم پوشی می کند، می توان به تنوع طرح و رنگ، قابلیت برش خوری آسان، نظافت راحت و سریع اشاره کرد، کابینت ام دی اف به عنوان یک کابینت مقرون به صرفه، بسیار عالی است!

کابینتی که مقاومت و دوام بالایی دارد و اگر بدون ایراد ساخته شود و به خوبی نگهداری شود می تواند تا 25 سال عمر کند.

امیدواریم مطالب گفته شده در این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. در صورتی که علاقه دارید مقاله های بیشتر در زمینه اطلاعات ساختمان مطالعه کنید به صفحه مجله تاوا در سایت تاواملک مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)