مقایسه رادیاتور دیواری با گرمایش از کف

مقایسه رادیاتور دیواری با گرمایش از کف

گرم نگه داشتن خانه در فصول سرد سال، یک مسئله مهم و اساسی می باشد. امروزه برای تأمین سیستم گرمایشی، از روش‌های مختلف استفاده می‌شود که دو نوع از سیستم ها، طرفدار بیشتری دارد. آن هم، سیستم گرمایش از کف و رادیاتور می باشد. از نظر قیمتی،  سیستم های گرمایش از کف،  هزینه بیشتری را به همراه دارند، اما گرمای بهتری هم تولید می‌کنند، اما از نگاه بلند مدت، هزینه های مصرفی انرژی در سیستم گرمایش از کف، کمتر از رادیاتور می باشد؛ به هر حال، برای تهیه و استفاده هر کدام از وسایل گرمایشی، نیاز به تحقیق و بررسی می باشد.

ما در این مقاله به مقایسه رادیاتور دیواری با گرمایش از کف، مزایا و معایب آن می پردازیم که در تصمیم گیری شما برای انتخاب مناسب، مؤثر است.

نحوه عملکرد سیستم گرمایش رادیاتور(شوفاژ)

سیستم گرمایش رادیاتور(شوفاژ)، نیازمند یک فضایی است که به آن موتورخانه می گویند که معمولاً، در زیر زمین یا بخشی از ساختمان قرار دارد، نحوه کارکرد آن، اینگونه است که، آب توسط پکیج یا همان موتورخانه گرم می‌شود و در لوله ها جریان می یابد و به سمت پنل های رادیاتور که در منزل قرار دارد، جریان می یابند و همین امر، باعث تولید گرما در خانه می شود. هرچه فاصله پکیج رادیاتور، نزدیک تر باشد، فضای خانه سریعتر گرم می‌شود و همچنین از اتلاف انرژی جلوگیری می شود؛ البته، رادیاتور دیواری مختلفی هم وجود دارد که، آن هم طرفداران خاص خود را دارد، این پکیج‌ها، عملکردشان مانند یک موتور خانه کوچک می باشد که در بخشی از فضای ساختمان، مانند آشپزخانه یا بالکن نصب می شوند.

مزایای سیستم گرمایش رادیاتور(شوفاژ)

  • برای گرم شدن خانه مدت زمان کمی نیاز است.

  • قابلیت کنترل و تغییر دما دارد.

  • ایمن بودن سیستم.

  • نصب و راه اندازی آسان.

معایب سیستم گرمایش رادیاتور

  • اشغال بخشی از فضای خانه.

  • ایجاد دوده (منظور از دوده؛ ذرات معلق و آلودگی های محیط می باشد)

  • عمر نسبتاً کوتاه.

  • خرابی تجهیزات بکار رفته در رادیاتورها.

  • کاهش عملکرد سیستم در متراژهای بالا (متراژهای بالای ۳۰۰ متر)

مقایسه رادیاتور دیواری با گرمایش از کف

استهلاک کدام سیستم بیشتر است؟

سیستم های گرمایشی بعد از مدتی، دچار استهلاک و فرسودگی می شوند و ممکن است مشکلاتی، مانند: گرفتگی مسیر، نشتی آب، سرد بودن رادیاتورها یا گرمایش از کف و… به وجود آید. برای آنکه، این مشکلات را به حداقل برسانید، از تجهیزات و اتصالات با کیفیت استفاده کنید. بهتر است، از سیستم گرمایش از کف استفاده شود، زیرا؛ در گرمایش از کف، از لوله 5 لایه استفاده می شود، همچنین؛ برای کاهش انرژی حرارتی، و تأثیر بیشتر سیستم و کاهش آسیب به مصالح ساختمان، می توان از روش عایق بندی صحیح استفاده کرد.

در اجرای سیستم های رادیاتور، نیازمند، لوله، رادیاتور، شیر یاوالو رادیاتور و… می باشد، که احتمال خرابی و تعمیر در این نوع سیستم بیشتر است. یکی از مشکلات رادیاتور دیواری، این است که بعد از مدتی، به دلیل جمع شدن خاک در داخل رادیاتور، باعث ایجاد سیاهی بر روی دیوار می شود، ولی در سیستم گرمایش از کف چنین چیزی وجود ندارد.

به طور کلی، استهلاک رادیاتور دیواری، نسبت به گرمایش از کف، بیشتر است. اما، در ادامه، معایب سیستم گرمایش از کف را هم به شما خواهیم گفت.

نحوه عملکرد گرمایش از کف

این نوع از سیستم گرمایشی، طرفداران زیادی پیدا کرده است، سیستم گرمایش از کف، اینگونه است که به وسیله لوله ها و تجهیزاتی در کف ساختمان، تعبیه و باعث گرم شدن کف خانه میشود، گرما توسط پکیج یا موتورخانه به لوله های کف ساختمان منتقل می شود و گرمای تولید شده، موجب گرم شدن کف ساختمان و هوای اطراف می شود.

این نوع سیستم، مانند هر وسیله یا سیستم دیگری، دارای مزایا و معایبی میباشد که با توجه به نیازها و اولویت های فردی، سیستم مناسب را می توان انتخاب کرد.

مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف

مزایای گرمایش از کف

  • این سیستم، گرمای ثابت و یکنواختی را تولید می کند و به دلیل جرم بسیار پوشش کف ساختمان، اگر برق قطع شود یا عواملی بر روی سیستم حرارت دهی مرکزی تأثیر بگذارد، مدت طولانی زمان میبرد تا کف، سرد شود.

  • صرفه جویی در مصرف سوخت: افراد در منزل، با منبع گرمایش تماس مستقیم دارند؛ بنابراین درجه حرارت را هم پایین تنظیم می کنند که این امر، باعث صرفه جویی ۲۵ الی ۴۰ درصد در مصرف سوخت می شود.

  • آزادی عمل در دکوراسیون منزل: این سیستم ها در کف ساختمان اجرا می شوند و هیچ فضایی از منزل را اشغال نمی کنند، برعکس سیستم گرمایش رادیاتور.

  • افزایش ارتفاع سقف: دلیل افزایش ارتفاع سقف، این است که از یک نوع لوله با سایز کوچک استفاده می‌شود و لوله های تأسیساتی که در کف ساختمان به کار می رفت، حذف می شود( این کار باعث بالا آمدن کف واحد و پر کردن کف، در زمان ساخت می شد که ارتفاع سقف را کم می‌کرد)، ضخامت پوشش، به مقدار زیادی کاهش می‌یابد و در سبکی وزن ساختمان هم، بی تأثیر نیست و ارتفاع سقف بیشتر می‌شود.

  • هوای پاکیزه و عدم خشک شدن هوا: در سیستم رادیاتوری، معمولأ، هوای محیط خشک می‌شود که افراد با قرار دادن کتری آب بر روی رادیاتور، سعی می‌کنند رطوبت محیط را حفظ کنند، اما در سیستم گرمایش از کف، رطوبت هوا متعادل می ماند.

  • سیستم گرمایش از کف، استانداردهای خاصی دارد و دارای ضمانت نامه می باشد که نسبت به گرمایش رادیاتور برتری دارد.

  • تماس همیشگی با منبع گرما

  • تولید گرمای مطلوب

معایب گرمایش از کف

برای گرم شدن هوای محیط، مدت زمان زیادی نیاز است. زمان گرم شدن کف ۳۶ ساعت می باشد، یعنی برای شروع در ابتدای فصل سرما، دما ۲۰ درجه سانتیگراد خواهد بود و هر ۱۲ ساعت می توانیم، دما را پنج درجه افزایش دهیم و این امر، برای جلوگیری از آسیب دیدن به کف ساختمان می باشد.

  • مصرف لوله در این نوع سیستم بالا است.

  • در زمان خرابی، گرمای بیش از حد تولید می کند.

  • هزینه زیاد برای اجرا، هنگام بازسازی خانه

حوزه حرارت دهی سیستم گرمایش از کف و رادیاتور دیواری

توزیع گرما، زمانی کارآمد است که متناسب با هر بخش از منزل، مورد استفاده قرار بگیرد. در گرمایش از کف، گرما، اتاق به اتاق طبقه بندی می شود و ترموستات، هر منطقه خاص را کنترل می کند. پس، در گرمایش از کف، متناسب با نیاز اتاق، گرما تولید می شود که این امر، باعث کاهش میزان انرژی می شود.

اما، در سیستم رادیاتور دیواری، برای احساس گرما در فاصله زیاد از رادیاتور، باید دما را بالا ببرید که باعث می شود، رادیاتورها، گرمای زیادی تولید کنند و نقاط سرد را کاهش دهند، اما در قسمت نزدیک به رادیاتور، بیش از حد گرم می شود، که این گرمای زیاد، باعث می شود دمای یک اتاق، بیش از حد داغ شود و مجبور شوید، پنجره را برای ورود هوای تازه، باز کنید که این امر، باعث هدر رفتن انرژی می شود.

کدام قسمت های خانه به گرمایش از کف نیاز ندارند؟

مکان هایی مانند: کمد دیواری، پله ها، سرویس بهداشتی و بالکن به گرمایش از کف نیاز ندارند. در آشپزخانه، بهتر است قسمت میانی آن، گرمایش از کف نصب شود و در زیر کابینت ها و یخچال هم فقط عایق نصب گردد.

مقایسه قیمت دو سیستم گرمایشی

قیمت گرمایش از کف، به نوع مواد اولیه و برندی که استفاده می کنید بستگی دارد و به جزء این هزینه، باید برای هر متر مربع، برای طراحی و اجرای آن هم، هزینه بپردازید.

 در مقایسه این دو نوع سیستم، باید بگوییم که، از هر دو سیستم از لوله ۵ لایه استفاده می‌شود، اما متراژ لوله کشی گرمایش از کف، زیاد است؛ چون باید تمام زوایای خانه را بپوشاند، اما رادیاتور دیواری، لوله کمتری استفاده میشود، اما خرید خود رادیاتور هم هزینه بردار است. به طور کل، قیمت رادیاتور دیواری به صرفه تر می باشد، اگر قصد دارید خانه بسازید، از سیستم گرمایش از کف استفاده کنید. در سیستم های گرمایش رادیاتور، ممکن است اتفاقی را هر ساله مانند: ترکیدگی لوله ها، نشتی آب، خرابی و درآمدن قطعات، پوسیدگی لوله‌ها و… به همراه داشته باشد.

لازم است بدانید

اگر به فکر تغییر سیستم گرمایش منزل خود هستید، لازم است بدانید که استفاده از این نوع سیستم و بازسازی منزل بسیار پرهزینه می باشد، سیستم گرمایش از کف ،گرمای مطلوب تری دارد و در مصرف انرژی، صرفه جویی می شود و در دکوراسیون داخلی منزل، تأثیر مثبت دارد، برای خانه های تکمیل شده، می توان از سیستم گرمایش رادیاتور استفاده کرد.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)