در خرید ملک قولنامه ای، اگر برخی نکات مربوط به آن رعایت شود، می تواند یک خرید موفق و سودآوری را به همراه داشته باشد. شاید برایتان پیش آمده باشد که وقتی قصد خرید ملک قولنامه ای را داشته اید، دچار شک و تردید شده اید. این شک و تردید ممکن است برای این باشد که سرمایه ای را که سالها پس انداز کرده اید، یک شبه از دست برود. بنابراین یکی از نکاتی که لازم است، قبل از خرید ملک به آن توجه کنید، وضعیت سند ملک می باشد.  همه ما می دانیم که برای خرید، ملک های با سند تک برگ و شش دانگ مطمئن تر هستند اما ملک های قولنامه ای هم به دلایلی مانند: پایین بودن قیمت و… هم مورد معامله قرار می گیرند که ما در این مقاله، نکات مربوط به معامله های قولنامه ای را به شما خواهیم گفت.

قولنامه چیست؟

قولنامه قراردادی است، که بین خریدار و فروشنده منعقد می شود و هر کدام از طرفین قرارداد نسبت به هم تعهداتی را قبول می کنند. اگر هر یک از طرفین، تعهدات خود را انجام ندهد، طرف مقابل می تواند، در دادگاه علیه او شکایت کند.

اگر خریدار از فروشنده بخواهد که در تاریخ معین در دفتر اسناد رسمی حضور داشته باشد و ملک را به طور رسمی به او انتقال دهد و فروشنده از انجام این کار خودداری کند، خریدار با مراجعه به دادگاه می تواند، فروشنده را به انتقال سند رسمی ملک مجبور نماید.

خرید ملک قولنامه ای

ملک سند دار یا قولنامه ای

املاک یا سند دارند و یا قادر به دریافت سند نیستند، که در هنگام خرید و فروش به شکل قولنامه ای معامله می شوند.

همه ی ما میدانیم که ملک سند دار از اطمینان بیشتری برخوردار است. ملک هایی که قادر به دریافت سند نیستند و قولنامه دارند شاید از نظر قیمت ارزانتر از ملک سند دار باشند ولی دارای مشکلاتی از قبیل نداشتن پایانکار، قرار گرفتن در طرح شهرداری، ساخت غیر مجاز خانه در مکان های غیر مسکونی و فاقد گواهی عدم خلاف می باشند.

گاهی اوقات ممکن است شما خانه ای را برای خرید انتخاب کرده اید که نه تنها آن خانه بلکه کل خانه های آن منطقه سند ندارند  بنابراین باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به این نکات می پردازد.

همچنین املاکی هستند که فاقد مشکلات بالا هستند و به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شوند و در آینده می توان برایشان سند دریافت کرد.

دو مشکل عمده در خرید خانه قولنامه ای

1-فروشنده مالک واقعی نباشد.

2-مالک خانه را به بیش از دو نفر بفروشد.

سند

مدارک لازم دریافت سند برای ملک قولنامه ای

1-کپی از سند مالکیت ملک 

2-قولنامه هایی که تقاضا کننده ی تنظیم سند را به مالک اولیه ارتباط می دهد.

3-در صورت مشاع بودن ملک، سند مشاع تقاضا کننده

نکات مهم معامله املاک قولنامه ای

  • از شهرداری منطقه مورد نظر استعلام های لازم را دریافت کنید. با استعلام از شهرداری منطقه می توانید ،مطمعن شوید که با خرید خانه قولنامه ای سرتان کلاه نمی رود. زیرا به دلیل نداشتن سند این خانه ها ارزان تر به فروش می رسند و خریداران را به خرید هرچه سریعتر وسوسه می کند.

  • سند ملک را بررسی کنید تا مطمعن شوید ملک در وثیقه نباشد.

  • اگر در تاریخ تعیین شده، فروشنده در دفترخانه حاضر نشود، شما می توانید یک گواهی عدم حضور فروشنده از سردفتر دریافت کنید و به دادگاه ببرید.

  • اگر خانه را از فردی پیر یا مریض خریداری می کنید، حتما به اداره سرپرستی محجورین مراجعه کرده و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که شخص فروشنده، تحت سرپرستی آن اداره قرار نگرفته باشد.

  • قبل از انجام معامله ملک قولنامه ای، حتما از داشتن جواز مشاور املاک مطعن شوید و حق بنگاه دار و همچنین اسنادی که به امانت نزد مشاور املاک قرار داده می شوند در قولنامه ثبت شود.

  • اگر قصد خرید ملک ورثه ای را دارید، باید گواهی انحصار وراثت را بررسی کنید و این گواهی انحصار وراثت، پیوست قولنامه شده باشد.

  • اگر فروشنده ملک وکیل دارد، باید از معتبر بودن وکالتنامه، تاریخ وکالت و همچنین اختیارات وکیل، مانند اختیار انجام معامله، دریافت مبلغ معامله، تحویل ملک و همچنین انتقال سند، مطمعن شوید.

  • اگر خانه را از ولی صاحب ملک خریداری می کنید، مطمعن شوید که صاحب ملک در زمان خرید، بالغ نشده باشد تا مشکل حقوقی پیش نیاید.

  • مشخصات خانه را با مشخصات درج شده در قولنامه تطابق دهید، به عنوان مثال مواردی مانند: تلفن ، آب، برق، گاز، انباری، پارکینگ و …

  • برای پرداخت هزینه ی خانه ی قولنامه ای از چک های تضمینی بهره بگیرید و شماره ی همه ی چک ها را در قولنامه ثبت نمایید. اما اگر به صورت نقدی پرداخت می کنید، در ازای هر مبلغی که به فروشنده می دهید از او رسید بگیرید و ضمیمه قولنامه کنید.

  • در قولنامه حتما ذکر کنید که اگر فرد دیگری، ادعای مالکیت ملک را داشت، چه کسی مسئولیت جبران خسارت را به عهده دارد.

  • امضای خریدار و فرشنده و همچنین مهر بنگاه دار و دو شاهد مورد اعتماد هر دو نفر در زیر مبایعه نامه باشد.

  • تاریخ و محل دفتر خانه ‌ای را که می بایست فروشنده در آن جا سند ملک را به نام شما ثبت کند، حتما درج کنید.

  • به صورت کلی قولنامه باید در سه نسخه تنظیم گردد، یک نسخه دست خریدار، یک نسخه برای فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه دار خواهد ماند.

  • اگر ملک چند مالک داشته باشد تمامی آن ها باید زیر قولنامه را امضا کنند، مگر اینکه یک نفر از طرف آن ها وکالت داشته باشد.

استعلام قرارداد املاک

خرید ملک قولنامه ای

استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری می باشد، که با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور  امکان پذیر است.

1-از طریق کد ملی: با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور روی سربرگ خدمات کلیک کرده و گزینه ی استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید.

سپس کد ملی یکی از طرفین قرارداد و کدرهگیری را وارد کنید و بر روی جستجو کلیک کنید.

2-از طریق کد رهگیری:  دقیقا مانند استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی بوده و از همان روند تبعیت می کند که در بخش قبل، برای استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی توضیح دادیم.

وجه التزام در قولنامه

برای اینکه فروشنده و خریدار به تعهدات خود به درستی عمل کنند، مبلغی را در قرارداد قید می کنند. اگر یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند و یا از انجام آن سر باز زند، این مبلغ به طرف دیگر پرداخت خواهد شد، که به این مبلغ وجه التزام می گویند. مبلغ وجه التزام طبق توافق طرفین مشخص می شود.

سوالات مرتبط

آیا ملک قولنامه ای بخریم؟ در برخی از مناطق ملک سند دار وجود ندارد، و شما مجبور به خرید ملک قولنامه ای هستید. در این مواقع بهترین کار این است که نکات حقوقی و قانونی مربوط به قولنامه را بشناسید و از شهرداری منطقه استعلامات لازم را بگیرید تا حتمال ضرر و زیان به حداقل برسد.

چگونه از وضعیت ملک قولنامه ای مطلع شویم؟

از شهرداری منطقه استعلام بگیرید تا از وضعیت ملک مطمئن شوید. این استعلام شامل میزان بدهی ملک، وضعیت تخریب آن، و همچنین در رهن، وثیقه و توقیف نبودن ملک است. با داشتن این استعلامات می توان، احتمال ضرر را تا حد زیادی کاهش داد.

اگر ملک قولنامه ای تجاری باشد چه باید کرد؟ خریدار باید دقت کند و استعلام ملک قولنامه‌ای را بگیرد، که تا در تصرف مستأجر نباشد و اگر این‌چنین است، حتماً باید این شرایط در قولنامه ذکر شود و اضافه شود که تاریخ تخلیه‌ی ملک توسط مستأجر چه زمانی است.

برای خرید زمین قولنامه ای اگر تفکیک هایی با کمتر از حدود قانونی در زمین انجام شود چه باید کرد؟ در این حالت امکان اخذ پروانه برای ملک وجود ندارد و اگر شما خواهان خرید این زمین به‌ صورت قولنامه‌ای هستید بهتر است به شهرداری مراجعه کرده و از صحت ملک مطمئن شوید.

توصیه ی ما به شما برای خرید ملک قولنامه ای

با مراجعه به آژانس املاک معتبر و با تجربه در نگارش صحیح مبایعه نامه و بررسی بنچاق می توانید، وارد معامله ای امن شوید و همچنین سند دریافت کنید. ما در مقاله ای دیگر، استعلام سند مالکیت را توضیح داده ایم.

آژانس املاک تاوا در بخش حقوقی، آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشد.

منابع:

animoshaver.ir

codeboursi.ir

btamlak.com

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)