استعلام سند مالکیت چیست؟ در کشورمان، روزانه معاملات زیادی در حوزه ملک، برای سرمایه گذاری و سکونت انجام می شود. بهترین راه سرمایه گذاری، خرید ملک مسکونی و غیر مسکونی است.

همه ی ما می دانیم که سرمایه گذاری با خرید ملک پر ریسک بوده و ملک خریداری شده، باید دارای سند مالکیت معتبر باشد. با استعلام از سند ملک، می توانیم از اعتبار و وضعیت سند با خبر شویم تا از بروز هرگونه کلاهبرداری جلوگیری شود.

ما در این مقاله روش های پیگیری سند ملک را به شما آموزش می دهیم.

سامانه ثبت اسناد و املاک کشور

سامانه ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از قدیمی ترین دستگاه های حاکمیتی، مأموریت تثبیت و حمایت از حقوق مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه را بر عهده دارد.

افراد می توانند به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنند و از طریق روشی که در ادامه توضیح می دهیم، از اعتبار سند ملک خود باخبر شوند.

راه دیگر این است، با مراجعه حضوری به دفتر ثبت اسناد و املاک کشور و ارائه سند ملک، از اعتبار آن با خبر شوید و همچنین؛ می توانید با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس ssaa.ir به خدمات مربوط به سند مالکیت، مانند: استعلام وضعیت صدور و پیگیری سند ملک بپردازید. (مزایای سند تک برگ نسبت منگوله دار را مطالعه کنید)

استعلام سند مالکیت
iribnews.ir

استعلام سند ملک از طریق شناسه یکتا

برای استعلام سند از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، باید دارای اطلاعاتی باشید، یکی از این اطلاعات شناسه ی یکتای استعلام ملک است.

هنگامی که شما سندی را دریافت می کنید و مراحل ثبت سند در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور را انجام می دهید، کدی 18 رقمی تحت عنوان کد رهگیری دریافت می کنید، که همان کد یکتای استعلام ملک است و به کمک آن می توانید از آخرین وضعیت و اعتبار سند ملک خود باخبر شوید.(نحوه دریافت سند مالکیت المثنی را مطالعه کنید)

نحوه استعلام سند ملک از طریق شناسه یکتا

1. از طریق مرورگر، سایت اصلی سازمان ثبت املاک و اسناد کشور ssaa.ir را جستجو کنید.

2. از تب های موجود در بالای سایت، روی گزینه ی میز خدمات الکترونیک کلیک کرده و سپس روی گزینه ی پیگیری استعلام الکترونیک ملک، کلیک کنید.

استعلام سند مالکیت

3. سپس شناسه 18 رقمی و جمع دو عددی که در تصویر نشان داده است را در کادر مربوط به آن وارد کنید.

4. سامانه، پیگیری مربوط به سند شما را انجام می دهد و اطلاعات مورد نیاز را به شما نمایش می دهد.

استعلام سند مالکیت

استعلام سند مالکیت با بارکد

افرادی که در هنگام ارسال مداک برای صدور سند، بارکد یا شماره پیگیری دریافت کرده اند، برای پیگیری صدور سند مالکیت می توانند، به سایت اینترنتی sabtasnad.post.ir مراجعه کرده و با وارد کردن کد پیگیری یا بارکد سند مالکیت از وضعیت صدور سند مالکیت خود باخبر شوند.

استعلام سند مالکیت

استعلام سند مالکیت با کد ملی

برای استعلام سند مالکیت با کد ملی، صاحب کد ملی مورد نظر با مراجعه به یکی از شعب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به استعلام اسناد ثبتی خود اقدام کرده و از طریق این استعلام، تمامی پلاک ثبتی در اختیار شخص، قرار می گیرد که شامل اطلاعات ملک مورد نظر هم می شود.

استعلام سند مالکیت با پلاک ثبتی

از مهم ترین اقداماتی که در انجام معامله باید به آن پرداخت، بررسی تطابق وضعیت ملک با مشخصات مالک می باشد.

برای این کار، وارد سایت شهرداری شهر مورد نظر شده تا اطلاعات کاملی از جمله نام مالک، آدرس، شماره ساختمان، بلوک، محله، منطقه، مساحت زمین، مساحت بنا، پلاک ثبتی و… در مورد املاک به دست آورید.

مثلا بعد از بازدید از یک ملک، در زیر پلاک شهرداری ملک، کد 8 رقمی نوشته شده ، با وارد کردن کد در سامانه پرداخت عوارض شهرداری از صحت و اعتبار سند آن مطمئن شوید.

استعلام سند مالکیت

چه استعلاماتی را می توان به صورت آنلاین گرفت؟

  1. تصدیق اسناد و اوراق اسناد رسمی

  2. پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیک ملک

  3. استعلام ممنوع الخروجی

  4. استعلام شناسه ملی

ثبت نام سند مالکیت

برای ثبت نام سند مالکیت، ابتدا باید نقشه ملک را تهیه و مبلغی حدود 50 هزار تومان به حساب بانک ملی واریز کنید، سپس به سامانه ثبت الکترونیکی، درخواست صدور سند مالکیت داده و به ثبت نام سند ملک خود بپردازید.

پیگیری صدور سند مالکیت

افرادی که مالک ملکی هستند، ولی سند رسمی ندارند، باید با درخواست صدور سند رسمی مالکیت، مالکیت خود را رسمی کنند. برای درخواست صدور سند، سامانه ای به آدرس sabtemelk.ir اختصاص داده شده است. با ورود به سامانه و انجام مراحل مورد نیاز، درخواست صدور مالکیت دهید.

استعلام سند مالکیت

تفاوت استعلام سند ملک با استعلام معاملات

استعلام معامله های انجام شده با استفاده از کد ملی و کد رهگیری انجام می شود، اما این استعلام با استعلام سند ملکی متفاوت است. استعلام از سند ملکی، جزء اطلاعات خصوصی فرد محسوب می شود. ولی در مورد قراردادها، با داشتن کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری قرارداد به آسانی می توانید به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری استعلام بگیرید.

چطور متوجه شویم که سند ملکی به نام ما ثبت شده است یا خیر؟

به دفترخانه مراجعه کرده و با ارائه کد ملی، استعلام بگیرید.

برای استعلام سند ملک چقدر زمان لازم است؟

با پرسیدن از دفترخانه و با توجه به نوع آن که از چه طریقی استعلام گرفته اید، مدت زمان متغیر است.

استعلام از سند ملک قدیمی

نحوه استعلام سندهای تک برگ کار آسانی است. اما اگر سند منگوله دار یا قدیمی دارید باید برای گرفتن سند تک برگ اقدام کنید. در اینصورت سند منگوله دار با سند تک برگ تعویض می شود.

سندهای قدیمی به دلیل آنکه اطلاعات درست و دقیقی در آن قید نشده است و نقشه هوایی در آن وجود ندارد، قابل استعلام گرفتن نمی باشد و به صورت آنلاین نمی توانید استعلام آن را بگیرید. بنابراین؛ ابتدا برای سند تک برگ اقدام نمایید و بعد، استعلام آن را بگیرید.

اهمیت استعلام سند مالکیت

معاملات مربوط به ملک، حساس می باشد و سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه های مختلفی را از جمله؛ سامانه پیگیری سند ملک، راه اندازی کرده است. افراد، می توانند با مراجعه به سامانه، اعتبار و وضعیت سند را بررسی کنند.

اگر قصد خرید ملک قولنامه ای را دارید، لازم است نکات مربوط به آن را بدانید تا یک خرید موفقی داشته باشید. ما در مقاله خرید ملک قولنامه ای نکات لازم را بیان کردیم.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

1 دیدگاه

  1. جواد فتحی

    Warning: printf(): Too few arguments in /home10/tavamelk/public_html/wp-content/themes/homeo/inc/functions-frontend.php on line 576
    |پاسخ
    |پاسخ

    بسیار عالی ،مقاله کاملی بود

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)