پایان کار ساختمان چیست و چگونگی اخذ آن

پایان کار ساختمان چیست؟

همه افراد، قبل از اقدام به ساخت و ساز، ابتدا باید مراحل قانونی آن را طی نمایند. در حوزه ساختمانی برای شروع و ساخت یک ساختمان، باید پروانه یا جواز ساخت و در اتمام پروژه، پایان کار ساختمان را اخذ نمایید. دریافت گواهی پایان کار، نشان دهنده آن است که مالک ساختمان، هیچ‌گونه تخلفی مرتکب نشده و تمام مراحل آن، طبق قانون پیش رفته است.

در یک مقاله ی جداگانه، مراحل اخذ پروانه ساختمان را توضیح دادیم.

پایان کار ساختمان چیست؟

بعد از پایان عملیات ساختمانی، شهرداری، بنای احداث شده را تأیید می‌کند که همان، صدور گواهی پایان کار می باشد، این مجوز، نشان دهنده این است که، پروژه مذکور طبق قوانین، احداث شده است که گواهی پایان کار هم، اتمام فرایند ساخت و ساز را بیان می کند.

پایان کار تفکیکی ساختمان چیست؟

علاوه بر گواهی پایان کار که مربوط به کل ساختمان است، گواهی برای هر واحد از ساختمان هم به صورت مجزا باید تهیه شود.

ساختمان هایی که دارای واحد مجزا می باشند، باید گواهی پایان کار به صورت تفکیکی، برای آن ها صادر شده باشد.

برای اخذ پایان کار تفکیکی ساختمان، مالک باید به شهرداری منطقه ای که ساختمان در آن واقع شده، مراجعه و اقدام به اخذ پایان کار نماید.

پایان کار ساختمان چگونه صادر می شود؟

ابتدا برای اخذ این مجوز، کارفرما باید یک درخواستی مبنی بر صدور گواهی پایان کار را بدهد، بعد از آن شهرداری، کارشناس یا کارشناسان فنی را به محل می فرستد تا تأیید نهایی را، از نظر رعایت قوانین و عدم خلاف اعلام کند، بعد از تأیید، مراحل فنی و اداری آن توسط شهرداری انجام می‌گیرد و پایان کار را صادر می‌کنند.

اهمیت اخذ پایان کار ساختمان

‌ دریافت پایان کار ساختمان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر پایان کار صادر نشود، امکان نقل و انتقال ملک یا تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر نمی باشد، برای انجام این کارها باید گواهی پایان کار را دریافت کرده باشید، پس به طور کلی، با دریافت گواهی پایان کار می‌توانید، برای سند شش دانگ تفکیکی تک برگ، اقدام کنید.

 گواهی پایان کار، عدم خلاف و قانونی بودن ساخت و ساز را نشان می دهد.

 با اخذ گواهی پایان کار، می‌توانید برای صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت محل اقدام کنید.

اهمیت استعلام پایان کار ساختمان

با استعلام از پایان کار ساختمان، می توانید اطلاعاتی مانند:مساحت، تاریخ صدور، تعداد طبقات مجاز و… را کسب کنید. با استعلام، مطلع می‌شوید که جواز پایان کار، دارای اعتبار است یا خیر، همچنین؛ از جزئیات لازم مربوط به اسنادی که در اختیار دارید، آگاه می شوید. وقتی پایان کار ساختمان صادر می شود، از آن تاریخ به بعد سن ساختمان شما را نشان می دهد، بنابراین؛ برای اینکه بدانید سن ساختمان شما چقدر است تا بتوانید گفته‌های مالک و سازنده را با مدارک مطابقت دهید، نیازمند استعلام از پایان کار ساختمان هستید.

پیش فروش ساختمان با پایان کار

اگر به پیش خرید آپارتمان (ساختمانی) اقدام کرده اید و با مالک یا مالکان ساختمان، قراردادی مبنی بر اینکه، بعد از اتمام عملیات ساختمانی، اقدام به اخذ پایان کار می‌نمایند، ولی به تعهد خود پایبند نباشند، می‌توانید، الزام به انجام تعهدات قراردادی، از جمله اخذ پایان کار را از مراجع قضایی مطالبه کنید.

پایان کار ساختمان چیست؟

مدارک لازم جهت اخذ گواهی پایان کار

اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مالک

 در صورت فوت مالک، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه

 اصل و کپی سند مالکیت

 اصل و کپی قبض آب، برق، گاز و تلفن

 اصل و کپی رسید عوارض نوسازی سالانه

 اصل و کپی پروانه ساختمان

 ارائه کارت سازه برگه پایان عملیات ساختمانی و تمام گزارشهای مرحله ای و تأییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان های نوساز

 تعیین کردن محل پروژه، توسط مالک یا مهندس ذیصلاح بر روی نقشه GIS

نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه سی دی

مراحل اخذ پایان کار ساختمان

دانستن مراحل اخذ پایان کار ساختمان، راه را برای شما آسان تر می کند؛ بنابراین باید این مراحل را طی کنید.

 مرحله اول، تشکیل پرونده می باشد که مالک باید، مدارک لازم را که در بالا ذکر کردیم به شهرداری تحویل دهد.

 مرحله دوم، مالک باید سند مالکیت و فرم تکمیل درخواست را به شهرداری تسلیم کند و مالک باید به قسمت بایگانی مراجعه و پرونده اخذ نوبت بازدید ملک را دریافت کند.

 مرحله سوم، شهرداری، کارشناس را به محل پروژه، برای بازدید می فرستد تا گزارش های مربوطه را اعلام کند.

 مرحله چهارم، مهندس ناظر ساختمان، باید فرم گزارش عملیات اجرایی ساختمان را تکمیل کند.

 مرحله پنجم، در این مرحله، گزارشی که کارشناس شهرداری بیان داشت را، مسئول فنی و شهرداری، آن را بررسی می‌کنند، همچنین از نظر زیربنا، کاهش یا اضافه متراژ، توسط مسئول فنی ارزیابی می شود.

 مرحله ششم، در صورت وجود خلافی مانند: اضافه ارتفاع، مشرف بودن و اضافه قد پای، باید از مجاورین ساختمان رضایت گرفته شود.

 مرحله هفتم، پیش نویس پایان کار ساختمان در قسمت تشکیل پرونده شهرداری تهیه می شود.

 مرحله هشتم، برگ گواهی پایان کار، باید در بخش جواز ساختمان شهرداری تکمیل شود.

 مرحله نهم، معاون شهرداری یا شهرسازی پایان کار را محاسبه و امضا می کند.

 مرحله دهم، ممهور شدن جواز، توسط دبیرخانه به مهر، تاریخ و شماره شهرداری، انجام می گیرد.

 بعد از اتمام مراحل ،پایان کار صادر می شود.

پایان کار ساختمان

اقدام برای اخذ پایان کار ساختمان های قدیمی

برای انتقال سند ساختمان های قدیمی یا کلنگی لازم است، پایان کار جدید داشته باشید، می توانید با ارائه مدرک قدیمی به شهرداری، پایان کار جدید را درخواست نمایید.

پایان کار ساختمان قدیمی یا کلنگی با تغییرات غیر مجاز

ممکن است در ساختمان قدیمی، تغییراتی ایجاد کرده باشید؛ مثلاً یک واحد به ساختمان اضافه کرده باشید و از طرفی هم، سند و پایان کار قدیمی دارید، از آنجایی که طبق قانون، می بایست مجوز اضافه بنا را از شهرداری دریافت می کردید اما آن را از شهرداری نگرفته اید، کمی با مشکل مواجه می شوید. باید تمام مدارکی که در بالا برای دریافت پایان کار ذکر کردیم را به همراه داشته باشید و بعد از آن، با توجه به تغییراتی که در ساختمان ایجاد شده است به کمیسیون ماده ١٠٠ ارجاع داده می‌شود و باید جریمه پرداخت نمایید تا پس از آن، پایان کار جدید ساختمان کلنگی صادر شود.

مدت اعتبار پایان کار ساختمان

برای دریافت سند مالکیت، باید جواز پایان کار داشته باشید و این جواز هیچ محدودیت زمانی ندارد و هر زمان که بخواهید می توانید برای دریافت سند اقدام کنید، اما ساختمان هایی که در حال احداث هستند، جواز پایان کاری که صادر می‌شود تا ۶ ماه از تاریخ صدور، اعتبار دارد.

چه کسی باید برای اخذ پایان کار ساختمان اقدام کند؟

اخذ پایان کار ساختمان، توسط مالک رسمی انجام می شود. اما اگر ساختمانی از طریق قرارداد مشارکت در ساخت، بنا شده است، سازنده با وکالتنامه کاری که از مالک دارد، اقدام به اخذ پایان کار می نماید.

دادگاه صالح برای رسیدگی به الزام اخذ گواهی پایان کار کدام است؟ برای الزام به گواهی پایان کار، باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه نمایید. بنابراین؛ خریداری که دعوای گواهی پایان کار را طرح نموده، دادگاه محل وقوع ملک، برای رسیدگی، صالح می باشد.

مدارک لازم برای الزام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان: برای اقدام به اخذ گواهی پایان کار، باید مدارکی مانند: کارت ملی و شناسنامه، قولنامه یا قرارداد، کپی قرارداد مشارکت در ساخت که وکالت کاری سازنده در آن قید شده است و نظر کارشناسی که اتمام عملیات ساختمانی را صادر کرده است را باید به همراه داشته باشید.

جمع بندی

در آخر، لازم است نکاتی را بیان کنیم، در مناطقی که شهرداری ها مستقر نیستند، دهیاری ها، بخشداری ها و فرمانداری ها، استانداری ها، مرجع رسیدگی می باشند.

اگر در ساختمانی، تخلف مشاهده شود، مانند: اضافه بنای مازاد بر پروانه ساختمان، طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ با مالک برخورد و محکوم به جریمه یا تخریب ساختمان می شود و اگر تا دو ماه، عملیات تخریب انجام نگیرد، شهرداری اقدامات قانونی را برای تخریب انجام می دهد.

 قراردادهای پیش فروش ساختمان، باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شوند.

 توجه داشته باشید که، عدم دریافت پایان کار، عدم دریافت وام را، به همراه دارد.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)