بازسازی و نوسازی ساختمان چیست؟

بازسازی و نوسازی ساختمان چیست؟

بازسازی و نوسازی ساختمان به همراه متخصصان در این زمینه به راحتی قابل اجرا است. اگر چه امروزه، ساختمان های نو طرفداران بسیاری دارد، اما ساختمان های قدیمی هم طرفداران خاص خود را دارد و چه بسا، افرادی هستند که به ساختمان قدیمی خود تعلق خاطر دارند و حاضر نیستند، ساختمان را بفروشند؛ بلکه ترجیح می‌دهند آن را بازسازی یا نوسازی کنند، بازسازی و نوسازی از نظر فنی با یکدیگر تفاوت دارند.

در این مقاله، مفاهیم  بازسازی و نوسازی را شرح میدهیم.

تمام ساختمان ها عمر مفید دارند و هرچه سن بنا یا ساختمان بیشتر باشد، معمولا قیمت کمتری دارند و در گروه بنای قدیمی یا کلنگی قرار می گیرند که با تشخیص سن ساختمان و خرید آن و بازسازی یا نوسازی آن می توانید به سود دست یابید. ما در این مقاله، روش تشخیص سن ساختمان را توضیح داده ایم

بازسازی چیست؟

انجام مجموعه اقدامات فنی، برای پایداری و دوام بخشیدن یک سازه کهنه و قدیمی را بازسازی می گویند.

در تخصص معماری به معنای مرمت کردن ساختمان است و آن قسمت هایی از ساختمان که آسیب دیده و نیاز به تعمیر داشته باشد، مورد بازسازی قرار می‌گیرد. بازسازی ساختمان شامل تعمیر دیوارها، تعمیر و تغییر ساختار قدیمی ساختمان، تعمیر کف ساختمان، رفع مشکلات تأسیسات ساختمان، مرمت نمای ساختمان، در نهایت، تقویت ساختار کلی ساختمان می باشد.

چرا بازسازی ساختمان انجام دهیم؟

زیرا از نظر زیست محیطی بعد از بازسازی ساختمان، انرژی و منابع کمتری مصرف می‌شود، همچنین هزینه کمتر نسبت به خرید خانه جدید دارد. از دلایل بازسازی ساختمان می‌توان به افزایش مقاومت ساختمان در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی، تغییر کاربری ساختمان، ایجاد تنوع در محیط زندگی، استفاده بهتر از فضای ساختمان، مدرن کردن ساختمان، افزایش قیمت ساختمان اشاره کرد.

بر اساس قوانین بازسازی ساختمان برای یک سری از اقدامات باید از شهرداری مجوز دریافت کنید، این اقدامات عبارتند از: جابه جا کردن قسمت هایی از ساختمان که طبق ضوابط شهرسازی ممنوع میباشد، جابجایی راه‌پله‌ها، جابجایی دیوارهای پارکینگ اگر منجر به از بین رفتن قسمتی از فضای پارکینگ شود.

نکته: اگر بدون اخذ مجوز شهرداری هرکدام از اقدامات بالا را انجام دهید بعد از اینکه توسط کارشناس شهرداری بازدید به عمل آید، مالک ملزم به پرداخت جریمه می شود یا قسمت های تغییر یافته، تخریب می‌شود.

مزیت های بازسازی ساختمان

ساختمان های جدید و مدرن از تجهیزات جدید هوشمند هم برخوردار هستند که در ساختمان های قدیمی مشاهده نمی شود اما با استفاده از اقدامات بازسازی، می توان از امکانات جدید بهره‌مند شد می توانید با استفاده از بازسازی و صرف هزینه‌های مشخص، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در سازه ایجاد کنید. تعمیر و مرمت اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا به امکانات مدرن دسترسی میابید، ارزش و قیمت ساختمان افزایش میابد، با صرف زمان کم به دکوراسیون جدید دست میابید، رفاه و آسایش بیشتری فراهم می شود، کیفیت زندگی ساکنان افزایش می یابد.

نکات حقوقی بازسازی ساختمان های فرسوده

برای حل مشکل اختلاف بین مالکین برای بازسازی ساختمان، مراجعه به شورای حل اختلاف می باشد. بازسازی ساختمان دارای قوانینی می باشد که مشکلات بین مالکان را حل می کند، فردی که می‌خواهد بازسازی را انجام دهد باید دادخواستی را با عنوان تمایل به بازسازی ساختمان به شورای حل اختلاف گزارش دهد، شورای حل اختلاف با بررسی موضوع، آن را برای رسیدگی به کارشناس رسمی دادگستری ارائه می دهد، تشخیص قدیمی و فرسوده بودن ساختمان به عهده کارشناسان رسمی دادگستری می‌باشد، آن ها تشخیص می‌دهند که عمر آپارتمان تمام شده است یا خیر یا ممکن است ادامه زندگی ساکنان در آپارتمان خطر جانی و مالی داشته باشد با بازسازی ساختمان موافقت میکنند.

مطابق با قوانین جدید، اغلب دعاوی آپارتمان نشینی در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد، مگر آنکه بعضی از دعاوی خارج از صلاحیت شورا باشد که در دادگاه حقوقی یا کیفری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
در نهایت با تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری به پایان عمر مفید ساختمان با وجود مخالفت اقلیت مالکان، براساس حکم دادگاه اقدام به بازسازی ساختمان می کنند اما برای آن دسته از مالکانی که مخالف بازسازی ساختمان هستند باید برای آن ها ملک جدید تهیه شود.

 

نوسازی چیست؟

نوسازی به معنای نو و تازه کردن می باشد. ساختارهای نو، جای ساختارهای قدیمی را می‌گیرد، نوسازی اکثرا  در داخل ساختمان انجام می‌گیرد، اگر ساختار کلی ساختمان مشکلی نداشته باشد و فقط تغییراتی برای نو و جدید کردن داخل ساختمان باشد از اصطلاح نوسازی استفاده میشود. گاهی افراد برای ایجاد تنوع و دوری از یکنواختی، تصمیم به مدرن کردن داخلی ساختمان می‌گیرند، مثلأ از کاغذ دیواری برای دیوارها استفاده می کنند، سرامیک کف ساختمان را تغییر میدهند و… سایر اقدامات نوسازی ساختمان عبارتند از: تغییر دکوراسیون آشپزخانه، تعویض کابینت آشپزخانه ،تغییر سرویس بهداشتی، نصب سقف کاذب و…

تفاوت نوسازی و بازسازی ساختمان چیست؟

  • هزینه بازسازی نسبت به نوسازی بیشتر است؛ زیرا به تغییرات گسترده و پیچیده تری نیاز دارد و همچنین نیاز به مجوز هم دارد اما در نوسازی نیاز به مجوز نمی باشد.

  • در بازسازی یک ساختمان کهنه و فرسوده تخریب می شود تا تبدیل به یک بنای نو و جدید شود اما در نوسازی تنها قسمت هایی از ساختمان تغییرات ظاهری می کند.

  • مدت زمان لازم برای بازسازی بیشتر و طولانی تر است و معمولاً چندین ماه به طول می انجامد اما در نوسازی مدت زمان کمتری نسبت به بازسازی نیاز است.

مرمت چیست؟

مرمت به زبان ساده، به معنای تعمیر و نگهداری می باشد. مرمت مربوط به ایستایی و حفاظت بناها انجام می گیرد. هرگونه عمل و اقدامی که برای حفاظت و نگهداری بناهای تاریخی یا بناهایی که قدمت دارند انجام می شود را مرمت می گویند. مرمت شامل: طراحی، معماری، شهرسازی، تاریخ و باستان شناسی می باشد.

بهسازی چیست؟

در لغت به  معنی تکمیل و اصلاح با بهببود بخشیدن شرایط و  وضعیت موجود است.

تفاوت مرمت با تعمیر

مرمت با تعمیر تفاوت دارد. مرمت با مبانی نظری خاصی انجام می شود ولی در مرمت نباید چیزی از اثر حذف کنیم، در واقع باید ارزش آن بنا حفظ شود.

سخن آخر

اگر بودجه تان برای خرید خانه جدید کم است و نیاز به تنوع دارید، خانه تان را نوسازی کنید و تغییر و مدرن کردن قسمت هایی از خانه مانند: اتاق خواب، و… لذت ببرید. برای بازسازی خانه، حتما از متخصصان در این زمینه مشورت بگیرید.توجه داشته باشید که با مخالفت برخی از ساکنان ساختمان، برای بازسازی، اولین اقدام مراجعه به شورای حل اختلاف می باشد.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)