8 نکته کلیدی در طراحی آشپزخانه مدرن

طراحی آشپزخانه مدرن

حتمأ این جمله را شنیده اید که آشپزخانه قلب خانه است، این، نشان از اهمیت جایگاه آشپزخانه، در خانه میباشد، اکثر وسایلی که روزانه، بیشترین استفاده را از آن ها داریم در آشپزخانه قرار دارند، خانم‌های خانه، برای تهیه و صرف صبحانه، ناهار و شام ابتدا در آشپزخانه قدم می‌گذارند و بیشتر وقت و زمان آنها در آنجا سپری می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود، فضای آشپزخانه یک محیط جذاب و دلنشین داشته باشد.

برای آنکه بدانید، چه عواملی باعث جذابیت طراحی آشپزخانه مدرن میباشد، مقاله را تا انتها دنبال کنید.

همچنین، می توانید مقاله ی نکات اصولی طراحی و چیدمان سرویس بهداشتی را هم مطالعه نمایید.

منظور از آشپزخانه مدرن چیست؟

طراحی اکثر ساختمان های امروزی، بروز و مدرن می باشند، اما این مدرن بودن به معنی استفاده از ایده های عجیب و غریب و پر هزینه نمی باشد، بلکه طرحی است مدرن و در عین حال، ساده و جذاب که یک فضای راحت و کاربردی را برای افراد به وجود می آورد. برای یک طراحی مدرن و در عین حال زیبا، نیاز به پرداخت هزینه های سنگین نمی باشد، تنها کافی است به نیاز های خود در آشپزخانه توجه کنید.

نکات مهم برای طراحی آشپزخانه مدرن

1.انتخاب مناسب کابینت

کابینت آشپزخانه، یکی از مهم ترین اجزای خانه است، هم از نظر بصری و هم از نظر کارکرد نقش اساسی بر عهده دارد. در انتخاب کابینت، باید به جنس، رنگ و متریال آن توجه کنید. انتخاب نوع کابینت به سلیقه شما بستگی دارد اما در انتخاب کابینت، به رنگ آن توجه کنید. رنگ کابینت باید به گونه‌ای باشد که هم با کفپوش و دیوارپوش آشپزخانه مطابقت داشته باشد و هم با دکوراسیون دیگر قسمت های منزل تناسب داشته باشد. در این قسمت حتما از کابینت کارهای حرفه ای استفاده کنید. در آشپزخانه های کوچک از رنگ‌های روشن استفاده کنید؛ زیرا رنگ های روشن، آشپزخانه را دلباز تر نشان می دهد و بالعکس در آشپزخانه های بزرگ، می توانید از رنگ های تیره استفاده کنید.

طراحی آشپزخانه مدرن

٢- ایجاد هماهنگی

برای انتخاب اِلمان ها برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه آزاد هستید و با سلیقه خود آنها را انتخاب نمایید، تنها چیزی که مهم است؛ هارمونی و هماهنگی اجزا می باشد، برای طراحی اصولی اجزا و اِلمان ها باید به پرده، پنجره، رنگ، نور، کفپوش و… توجه ویژه داشته باشید که یک هماهنگی بین آنها ایجاد شود و حس شلوغی و به هم ریختگی را در بیننده ایجاد نکند.

(اگر علاقه مند به داشتن و طراحی اتاق تی وی روم هستید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید)

٣- توجه به مقیاس و تناسب

توجه به ابعاد فضا، طول و عرض محیط، ارتفاع سقف در نوع چیدمان و اندازه کابینت ها و انتخاب وسایل بسیار تأثیرگذار است(وسایلی که انتخاب می کنید باید با ابعاد و فضای محیط مطابقت داشته باشد) به عنوان مثال: آشپزخانه هایی که سقف کوتاه دارند، استفاده از نور پردازی های افقی مناسب می باشد.

5-استفاده از رنگ ها

در آشپزخانه های مدرن، برای استفاده از رنگ ها محدود نیستید اما آنچه که در این سبک مهم می باشد، تناسب رنگها با یکدیگر، منطبق بودن آن با فضای مدرن و رعایت تعادل در رنگ ها می باشد، آشپزخانه های مدرن سفید بسیار طرفدار دارد؛ زیرا انتخاب رنگ سفید و ترکیب آن با رنگ های روشن، فضا را بزرگ و دلباز تر جلوه می دهد. ترکیب رنگهای «سفید و مشکی» و «سفید و خاکستری» از جمله رنگ های پرکاربرد در دکوراسیون آشپزخانه های مدرن می باشد.

٥-انتخاب کف پوش و دیوارپوش مناسب

چون در آشپزخانه همواره در حال پخت و پز هستید، احتمال ریختن مایعات و مواد غذایی زیاد است، بنابراین کفپوشی را باید انتخاب کنید که در مقابل آب و مایعات مقاوم باشد. مسئله مهمی که وجود دارد این است که کف پوشی را انتخاب کنید که سطح لیزی نداشته باشد؛  زیرا با وجود کوچکترین آب و مایعاتی احتمال لیز خوردن وجود دارد. امروزه کفپوش های متنوعی در بازار موجود است، مانند: سرامیک، لمینت، pvc، پارکت و… برای انتخاب کفپوش برای آشپزخانه تان  به این موارد توجه کنید: ماندگاری طولانی مدت آن، انتخاب طرح و رنگ کفپوش متناسب با کابینت ها و دیگر دکوراسیون.

نکته مهمی درباره جنس کف پوش وجود دارد که لازم است بیان کنیم، اینست که برخی از کفپوش ها دارای شیار می باشند، این امر باعث می شود که لکه های موجود روی این سطوح به سختی پاک شود و چربی و مواد ریز در بین شیارها باقی بماند.

 فضای بین کابینت های آشپزخانه، باید از دیوارپوش ها یا کاشی استفاده شود که امروز، دیوارپوش های مختلف و زیبایی اعم از آینه ای، فلزی در سبک مدرن می‌توان استفاده کرد که اغلب کاشی ها به صورت برچسب دار هستند و ظاهر زیبایی هم دارند.

نکته کلیدی در طراحی آشپزخانه مدرن

۶-نور مناسب

نور مناسب در فضای آشپزخانه، جزء فضاهای فرعی دسته بندی می شود به طوریکه تنها، یک تعبیه نورگیر برای فضای آشپزخانه کفایت می‌کند، اما ورود نور مناسب به آشپزخانه، آپشن به حساب می‌آید. استفاده از پنجره در فضای آشپزخانه، نور مورد نیاز فضا را تأمین می‌کند و به فضا آرامش می بخشد. در نورپردازی طبیعی(پنجره) هیچگاه اجاق گاز را در زیر پنجره نصب نکنید. جایگزین پنجره و  نور طبیعی، استفاده از نور پردازی و نور مصنوعی می باشد، اما نباید در استفاده از آن زیاده‌روی کرد تا موجب حواس پرتی و خیرگی چشم حین کار نشود یا اگر می خواهید از لوستر در آشپزخانه تان استفاده کنید، لوسترهای ساده را انتخاب کنید.

نکته کلیدی در طراحی آشپزخانه مدرن

٧- استفاده از جزیره

(جزیره آشپزخانه یک پیشخوان مستقلی است که از دیگر کابینت ها و پیشخوان ها جدا می باشد و در وسط آشپزخانه قرار دارد.) قبل از استفاده از این طرح، تصمیم بگیرید که چه استفاده ای از جزیره می خواهید بکنید، اگر قصد استفاده برای پخت و سرو غذا را دارید، محل غذاخوری خود را از آن جدا کنید. جزیره می تواند کارایی متفاوتی داشته باشد از جمله: روی آن سینک ظرفشویی قرار گیرد یا می‌تواند ماشین ‌ظرفشویی را در خود، جای دهد. اگر آشپزخانه کوچکی دارید می توانید از آن به عنوان میز ناهار خوری هم استفاده کنید.

8-انتخاب سینک مناسب

انتخاب سینک در زیبایی ظاهری آشپزخانه، تأثیرگذار است. در بازار تنوع بسیار زیادی در سینک های ظرفشویی وجود دارد که با توجه به سبک و طرح آشپزخانه تان، آن را انتخاب کنید. برای مثال:سینک های سرامیکی، جلوه ی بیشتری در آشپزخانه های مدرن دارند.

اصول طراحی آشپزخانه که بهتر است رعایت کنید

  • حداقل ترین اندازه آشپزخانه را در نظر بگیرید. مساحتی حدود 5/5 متر مربع، که فقط وسایل ضروری آشپزخانه جای می گیرد. اما برای آنکه استفاده بیشتری از آشپزخانه نمایید، باید مساحت بیشتری را در نظر بگیرید.

  • مثلث کار در آشپزخانه را در نظر بگیرید. منظور از مثلث کار؛ یک مثلث فرضی می باشد که با قرارگیری وسایل مهمی مانند: سینک ظرفشویی، یخچال و اجاق گاز ایجاد می شود.

  • استانداردهای مربوط به ابعاد و اندازه بخش های مختلف آشپزخانه هم دارای اهمیت است. برای دسترسی راحت افراد به وسایل در آشپزخانه در نظر گرفته می شود.

  • فاصله استاندارد سه وسیله مهم در آشپزخانه، حداقل 1 متر و 20 سانتیمتر و حداکثر فاصله بین آن ها 2 متر و  75 سانتیمتر می باشد.

کلام آخر

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم تا حدی به شما کمک کرده باشیم، در نهایت برای طراحی آشپزخانه، این خودتان هستید که تصمیم می گیرید و می توانید هرگونه طرح و رنگی به کار گیرید، اما دانستن مسائل اصولی ، کار شما را برای تصمیم‌گیری راحت تر می کند، بنابراین موارد اصولی را به کار گیرید تا بعدها از انتخاب خود پشیمان نشوید.

اگر هم قصد خرید ویلای نیمه ساخته را داشته باشید می توانید به راحتی طرح دلخواه خود را در آشپزخانه منزلتان اجرا کنید.

        منبع                                                                                                          chidaneh.com

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)