تمدید خودکار اجاره نامه در ایام کرونا

تمدید خودکار اجاره نامه در ایام کرونا

با شیوع کرونا در اسفند ماه سال 98، زندگی تمام مردم کشورمان، کم یا زیاد دگرگون شده است.

از جمله بازار مسکن که دچار التهاباتی شده و در این میان، مستاجرین فشار زیادی را متحمل شدند ولی تمدید خودکار اجاره نامه در این شرایط، این مشکل بزرگ را حداقل به صورت موقتی از سر راه آنان برداشته است.

به همین دلیل ستاد ملی مقابله با کرونا، در هفتادو دومین جلسه ی خود، برای حمایت از مستاجرین، طی مصوبه ای اعلام نمود: 

کلیه قرارداد های اجاره که از تاریخ ابلاغ این مصوبه (1400/3/23) تا پایان سال 1400، مدت زمان اعتبار آنها به اتمام می رسد، با تمایل مستاجرین به مدت یکسال به صورت خودکار، تمدید می شود البته به جز مواردی که شامل این حکم نمی شوند.

تمدید خودکار اجاره نامه در ایام کرونا

مواردی که شامل این مصوبه نمی شوند

  •  چنانچه مالک به منظور تخریب واحد مسکونی، احداث ساختمان جدید و یا تعمیرات اساسی واحد مسکونی، پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی اخذ نموده باشد.

  • چنانچه مستاجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، بر اساس مستندات مثبته و به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، ما به التفاوت مال اجاره را به موجر پرداخت ننموده باشد.

  • املاک مورد اجاره که قبلاً، یا در مدت تمدید قرارداد، به طور قطعی و رسمی مورد معامله قرار گرفته باشند، مستاجر می بایست ظرف مدت دو ماه از تاریخ انتقال سند رسمی نسبت به تخلیه و تحویل آن اقدام نماید.

  • چنانچه مستاجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ های فوق الذکر موافقت ننماید به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، واحد قابل تخلیه است.

  • مستاجرینی که در دوره قرارداد اجاره، بر اساس این مجوز به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، به تعهدات خود عمل نکنند و موجب تضییع حقوق موجر شوند، مشمول این مصوبه نخواهند شد.

  • چنانچه موجر و افراد تحت تکفل وی، صرفا مالک همین واحد مسکونی مورد اجاره بوده، و نیاز (مالک و افراد تحت تکفل) موجر به ملک مسکونی مورد اجاره برای سکونت، توسط مرجع صالح رسیدگی کننده احراز شود.

  • چنانچه بنا به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، رفتار مستاجر بر خلاف عرف بوده و باعث شکایت سایر ساکنین واحدهای مسکونی شده باشد.

  • چنانچه مستاجر در دوران استفاده از واحد مسکونی، استفاده غیر و یا خلاف تعهدات مقرر در اجاره نامه اعم از کاربری نماید.

  • چنانچه مستاجر در دوره قبل نسبت به ایفای تعهدات از قبیل پرداخت به موقع اجاره بها هزینه و شارژ اقدام ننموده و موجب ضرر و زیان قابل ملاحظه موجر(به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده) شده باشد.

تمدید قرار داد اجاره در ایام کرونا

روند تمدید خودکار قرارداد اجاره

روند تمدید خودکار قرارداد اجاره از طریق شورای حل اختلاف، را با یک مثال برایتان توضیح می دهیم. فرض کنید قرار داده اجاره، از 5 شهریور 1399 تا 5 شهریور 1400 باشد و در حال حاضر، قرارداد تمام شده است و موجر از مستاجر می خواهد که خانه را تخلیه کند. طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مستاجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه و 25 درصد اجاره بها را به حساب قوه قضاییه واریز کند. وقتی پرداخت انجام شد، اجاره خود به خود تمدید می شود.

اما اگر موجر به یکی از شرایط های استثنا در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که در بالا به آن ها اشاره شد به شورای حل اختلاف درخواست تخلیه بدهد، این شرایط بررسی و رسیدگی می شود و اگر شرایط اثبات شد، حتی اگر 25 درصد هم واریز شد، پول به مستاجر عودت داده شده و تخلیه صورت می گیرد.

مدت زمان رسیدگی به درخواست مستاجر

به دلیل اینکه اصل بر تمدید قرار است و اگر مستاجر، 25 درصد افزایش اجاره را واریز کرده باشد، موجر هم شکایت و یا دلیلی برای تخلیه ارایه نکند، قرار داد اجاره همان روزی که مستاجر واریز انجام دهد، تمدید خواهد شد.

البته اگر موجر، دلایلی مانند تخلفات ارایه کند، شورای حل اختلاف باید به این ادعاها رسیدگی کرده و این روند کمی زمان بر است. اگر ادعاها اثبات شود، تخلیه و در غیر این صورت اجاره تمدید می شود.

تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن

برای حمایت از خانوارها در زمینه اجاره ی املاک، حداکثر افزایش اجاره بها یا مبلغ رهن در کلان شهر تهران تا سقف 25 درصد و دیگر کلان شهرها تا سقف 20 درصد و برای سایر مناطق کشور، تا سقف 15 درصد می باشد.

مهلت ثبت نام افراد برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن، تا پایان شهریور ماه 1400 است. سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهرتهران 70 میلیون تومان، سایر کلان شهرها 40 میلیون تومان و سایر شهرها 25 میلیون تومان تعیین می شود.

در نتیجه هیچ مالکی بدون شروط اعلام شده که بر اساس آن می‌توان حکم تخلیه گرفت، نمی تواند برای صدور حکم تخلیه اقدام کند، ضمن اینکه مستاجران مکلف هستند که حقوق مالک را رعایت کنند.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)