اصول طراحی فضای سبز ویلا

اصول طراحی فضای سبز ویلا

اگر منزل مسکونی شما حیاط دارد، شما بسیار خوش شانس هستید.

محوطه سازی و طراحی فضای سبز ویلا، یک مسئله مهم در طراحی ویلا می باشد. طراحی یک ویلا با وجود طبیعت زیبا، احساس شور، اشتیاق، آرامش و انرژی مثبت را به انسان القاء می کند. تلفیق فضای سبز با فضای خانه، باعث می شود ارتباط بیشتر و بهتری با فضای خانه برقرار کنیم. برای همخوانی بین ویلا، فضای سبز و اقلیم منطقه، لازم است از یک سری استانداردها و اصول پیروی کرد، تا بتوانید یک فضای کارآمد و زیبا داشته باشید.

اگر هم قصد خرید ویلای مناسب را دارید، ما در مقاله، نکات مهم برای خرید ویلا، نکات با اهمیتی را بیان کرده ایم.

ویژگی معماری شناسی گیاهان در طراحی فضای سبز

گیاهان نقش مهمی در معماری فضای سبز دارند. زیرا از گیاهان برای طراحی فضای سبز استفاده می شود. گیاهان با توجه به خصوصیت، اشکال خاص و حجم و… برای فرم معماری در طراحی فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرند.

گیاهان می توانند به صورت های سقف، حصار و کف به کار گرفته شوند. سایه درختان می توانند، جایگزین سقف شوند و برای کف از گیاهان پوششی می توان استفاده نمود. گیاهان می توانند نقش، کنترل دید، تقسیم فضا، ایجاد حصار، ممانعت حرکت، تغییرات پس از طراحی و اجرا را ایفا نمایند.

فضای سبز ویلا

اصول طراحی فضای سبز ویلا

اصل اول: وحدت

وحدت در طراحی فضای سبز، از اصول ابتدایی می باشد. فضای سبزی که طراحی می کنید باید با سبک و معماری ویلا متناسب باشد، تا اینگونه، محوطه ویلای شما چشم نواز و زیبا شود. منظور از وحدت در فضای سبز، تکرار و ثبات در طرح می باشد. گیاهان و وسایل تزیینی تکراری در فضای سبز، باعث ایجاد وحدت در طراحی شما می شود. از طرفی هم، می توانید عناصر متفاوت را در کنار یکدیگر قرار دهید، ولی یک مضمون مشترک را برساند که به شکل‌گیری وحدت در طراحی سبز کمک می کند.

اصل دوم: تعادل

 رعایت اعتدال در طراحی فضای سبز، دارای اهمیت می باشد. تعادل به معنی برابری است اما در فضای سبز، دو نوع تعادل داریم، تعادل متقارن و تعادل نامتقارن.

در تعادل متقارن، دو طرف چشم انداز ویلا، یکسان و برابر می باشد؛ ولی در تعادل نامتقارن، چشم‌اندازهای فضای سبز با اشیاء و عنصرهای مختلف، متعادل می شود.

اصل سوم: کنتراست و هارمونی

کنتراست، در لغت به معنای متضاد و تقابل دو چیز است. رعایت اصول کنتراست، برخی از عناصر خاص موجود در فضای سبز را، برجسته تر نشان می دهد، در حالیکه هارمونی، به معنای تناسب و یگانگی بین اجزای یک مجموعه را بیان می‌کند. استفاده از اصل هارمونی در فضای سبز، باعث می شود تا فضا، یکپارچه به نظر برسد.

فضای سبز ویلا

اصل چهارم: رنگ ها

رنگ، عنصر بسیار مهمی در زندگی انسان می باشد و تأثیرات بسزایی در روان و زندگی انسان‌ها دارد. ترکیب رنگ ها با یکدیگر از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ ها در طراحی فضای سبز، نقش اساسی دارند.

١- استفاده از رنگ در فضای سبز، بسیار بر روحیه تأثیر گذار است.

٢- رنگ، منظره را چهار فصل تداعی می کند.

٣- رنگ، فضای کوچک را بزرگ نشان می دهد.

 اگر می‌خواهید محوطه شما، محلی برای تفریح و سرگرمی باشد از ترکیب رنگ های گرم استفاده کنید؛ زیرا ترکیب این رنگ ها برای مهمانی ها و سایر سرگرمی های دیگر، گزینه مناسبی می باشد و در مقابل، اگر فضایی را می پسندید که همراه با آرامش و استراحت باشد، رنگ های سرد، گزینه مناسبی برای فضای سبز می باشد.

 رنگ های بنفش، سبز و آبی برای مکان‌های خلوت و مکان‌هایی که بتوان با آرامش در آنها نشست و لذت برد ایده‌آل هستند.

اصل پنجم: گذر

یک اصل مهم در طراحی فضای سبز می باشد. با رعایت این اصل می توانید، شدت رنگ گیاهان، شکل و اندازه شاخه و برگ گیاهان و … را به تدریج تغییر دهید.

اصول طراحی فضای سبز ویلا

مراحل طراحی فضای سبز

توجه به شرایط آب و هوایی، عناصر موجود در زمین،  بررسی زمین از جوانب مختلف، سلیقه ی افراد، اقداماتی هستند که باید قبل از طراحی به آن توجه کرد. در ابتدا، باید ابعاد و شکل زمین، بررسی گردد و یک نقشه کلی از زمین، که شامل اطلاعاتی از قبیل: ناهمواری های زمین باشد، در دسترس قرار گیرد و با استفاده از آن، ایده های خوبی می توان پیاده کرد، موضوع دیگر، توجه به اقلیم منطقه است؛ منظور از اقلیم منطقه، میزان و جهت وزش باد، تغییرات دمایی شبانه روز، جهت تابش و شدت نور منطقه، مورد بررسی قرار بگیرد.

تهیه نقشه و طرح اولیه

در این مرحله، یک نقشه کلی از زمین طراحی می شود و موقعیت زمین، نسبت به زمین های اطراف و شکل و اندازه آن،  بررسی می شود.

فضای سبز ویلا.اصول طراحی فضای سبز ویلا

اولویت بندی براساس نیازها

تمامی خواسته های خود را فهرست کنید و براساس اهمیت اجرایی، آن را اولویت بندی کنید. این کار به شما امکان می دهد تا روی بودجه و هزینه ای که می خواهید بکنید، کنترل داشته باشید. نیازهای خود و سایر افراد خانواده را هم مد نظر قرار دهید.

طراحی نهایی فضای سبز

بعد از مرحله ی قبل، با توجه به شرایط زمین و اولویت بندی ها، فضای سبز ویلای خود را طراحی کنید.

اجرای فضای سبز

در این مرحله، با توجه به اولویت بندی های خود پیش بروید. باید اقداماتی با توجه به اِلمان های مورد استفاده در اجرای فضای سبزتان، صورت گیرد. مانند: اجرای لوله کشی، خاک برداری، تأسیسات سیم کشی، نورپردازی، کاشت گیاهان و …

در نظر داشته باشید که در فضای سبز، اولین چیز، گیاهان و درختان هستند که به چشم می آیند. در کاشت گیاهان و درختان، دقت داشته باشید که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، آنها را انتخاب کنید.

بازرسی نهایی

در آخر تمام اقدامات و جزئیات را مورد بررسی مجدد، قرار دهید و ایرادات و نقص ها را رفع کنید.

فضای سبز ویلا

کلام آخر

مهمترین اِلمان هایی که در یک فضای سبز زیبا، تأثیرگذار هستند، شامل:آلاچیق، نورپردازی، برکه های مصنوعی، استخر، حوض، کف سازی، آبنما، استفاده از انواع مبلمان، انواع گل و گیاهان و… می باشد.

طرح های فضای سبز، حتی بعد از اجرا هم قابلیت تغییر دارند. بنابراین؛ طراح باید در هنگام خلق ایده ها و مکان ها، هویت آن ها را بعد از تغییرات پیش بینی نماید.

منابع:                                                                                                                  wiki.kargosha.com  

                                                                                                                              www.zingapp.ir

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب
تصویر باغ چای سرسبز

باغ چای 4000 متر تنکابن کد 3065

خرید باغ چای خارج بافت، با دیدگاه سرمایه گذاری بلند مدت، یک انتخاب هوشمندانه می باشد. تناسب عدد سرمایه گذاری در لوکیشنی بی نظیر ویژگی طلایی این

ادامه مطلب »

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)