طرح هادی روستایی ابتدا در سال ۱۳۶۲ با عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد از سال ۱۳۶۶ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت پیگیری شد.

 شاید شما برای خرید ویلا یا زمینی اقدام کرده باشید و به شما بگویند این زمین یا ویلا در طرح هادی قرار دارد یا با اصطلاحاتی مانند “خارج بافت””داخل بافت” برخورد کرده باشید.

ما در این مقاله قصد داریم به توضیح این مسائل بپردازیم تا نسبت به خریدتان آگاه باشید.

زمین هایی که در روستاهای شمال معامله می‌شوند دارای سند شورایی هستند، در واقع اسنادی که رسمی نیستند، یعنی اینکه توسط شورای محل تأیید و مهر شده اند اما ایرادی که اینگونه مبایعه نامه ها دارند این است که نوع کاربری زمین در آن قید نشده است، همین موضوع باعث می شود که اطلاع از طرح هادی برای شما واجب شود.

طرح هادی چیست؟

 وزارت راه و شهرسازی، آیین نامه اجرایی را تهیه و تصویب نمود و طرح هادی روستایی را بر اساس ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن، تدوین و ابلاغ نمود(لینک آیین نامه)
آیین نامه، طرح هادی روستایی را اینگونه تعریف کرده است:‌ طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه ای تعیین می‌کند.

نقش طرح هادی در خرید و فروش زمین روستایی

 حال با توضیحی که از طرح هادی داده شد، می‌خواهیم بدانیم این طرح در خرید و فروش زمین روستایی چه نقشی دارد؛ زمانی که شما قصد خرید یک قطعه زمین روستایی را دارید و آن را معامله می کنید و تصمیم به ساخت و ساز در آن می گیرید، برای گرفتن مجوز لازم برای ساخت و ساز به بنیاد مسکن مراجعه می‌کنید و به شما می‌گویند بر اساس طرح هادی روستایی اجازه ساخت و ساز در زمین مربوطه را ندارید، یکی از اصطلاحاتی که به طرح هادی مربوط می باشد “داخل بافت” است در واقع، زمین داخل بافت یعنی در طرح هادی قرار دارد و می‌توانید مجوز و پروانه ساخت را دریافت کنید.

طرح هادی روستایی

وظایف طرح هادی

  • نیازها و خواسته های ساکنین یک روستا یا شهر را در شرایط حال و آینده بررسی می نماید.

  • فعالیت و امکانات خدماتی که برای رفع نیازها و خواسته ها لازم است را تعیین می کند.

  • برای انجام مطلوب فعالیت ها و خدمات به میزان لازم، زمین، ساختمان و تأسیسات را پیشنهاد می دهد.

چگونه استعلام طرح هادی روستایی را بگیریم؟

همانطور که در بالا هم ذکر شد برای استعلام از طرح هادی، باید به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراجعه کنید، البته می‌توانید از دهیاری هم استعلام طرح هادی را بگیرید اما بهتر است برای استعلام از مراجع قانونی کمک بگیرید، بنیاد مسکن هم یک کارشناس را برای بازدید از زمین در نظر می گیرد، نظر نهایی درباره اینکه زمین شما در طرح هادی قرار دارد یا خیر، توسط کارشناس بنیاد مسکن بعد از بازدید از زمین صادر می شود.

قوانین مربوط به طرح هادی روستایی

 وزارت راه و شهرسازی، قوانین را در قالب طرح هادی تصویب کرده است که اهداف مشخصی را دنبال می‌کند؛ هدف از این قوانین این است که زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

 از دیگر اهداف این طرح، تأمین عادلانه امکانات با ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاه می باشد که پیشرفت و ساخت و ساز را در روستاها آسان‌تر می‌کند.

 طرح هادی در وضعیت فیزیکی روستاها تأثیر بسزایی دارد، باعث می‌شود که بدون نظارت، افراد به ساخت و ساز خانه روی نیاورند.

اجرای  این طرح به  بهبود و ترقی وضعیت مسکن روستاییان هم کمک می‌کند.

قوانین تغییر کاربری زمین و ساخت و ساز در روستا

قابل ذکر است که زمین هایی که در طرح هادی روستایی قرار دارند، قابل تغییر کاربری می باشند، یعنی شما می توانید تغییر کاربری زمین را درخواست کنید، بر مبنای توافقی که بین بنیاد مسکن و سازمان امور اراضی انجام شده است، تمام تغییر کاربری زمین های داخل طرح هادی روستایی با موافقت سازمان امور اراضی قابل اجرا است، بنابراین برای درخواست تغییر کاربری به این سازمان مراجعه کنید.

Capture

اهداف طرح هادی روستایی

  • در فصل نخست آیین نامه اجرایی، تهیه و تصویب طرح هادی اینگونه آمده است: ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی

  • تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی

  • ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و خدمات بهزیستی و عمومی

  • ایجاد شبکه ارتباطی منظم و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای دهستان

  • ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی، اشتغال و ارتقاء درآمد روستاییان

  • هدایت فیزیکی و کالبدی روستا

اهداف عمومی اجرای پروژه‌های عمران روستایی

  •  افزایش راندمان کار روستا و بهبود یافتن معیشت و رفاه سطح زندگی در روستاها

  • ایجاد سرمایه گذاری در روستاها

  • تکمیل و اصلاح چرخه تولید و مصرف روستا

  • پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها

کلام آخر

دانستیم که وقتی سخن از طرح هادی می‌شود، به این معناست که زمین موردنظر شما در محدوده مجاز طرح هادی قرار دارد. و شما می توانید مجوز ساخت و ساز بگیرید. بنابراین قبل از خرید زمین، اطمینان حاصل کنید که زمین مورد نظر داخل بافت قرار داشته باشد و اگر زمین داخل بافت نباشد و در آن ساخت و ساز کنید، امکان تخریب ساختمان توسط شهرداری و دهیاری وجود دارد.
درباره زمین های خارج بافت هم با دیدگاه سرمایه گذاری بلند مدت، از تیم کارشناسان تاوا مشاوره بگیرید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

3 دیدگاه ها

  1. جواد فتحی

    Warning: printf(): Too few arguments in /home10/tavamelk/public_html/wp-content/themes/homeo/inc/functions-frontend.php on line 576
    |پاسخ
    |پاسخ

    ممنونم بسیار عالی

  2. انوش

    Warning: printf(): Too few arguments in /home10/tavamelk/public_html/wp-content/themes/homeo/inc/functions-frontend.php on line 576
    |پاسخ
    |پاسخ

    درود و خسته نباشید، گالری عکسهای طرح هادی روستایی بافت روستا، شامل عکسها و نوشته های کوتاه در نقد طرح هادی روستایی است، نقدهایی که چه خوب میشود بررسی گردند. در لینک زیر:
    https://arq.ir/گالری-عکسهای-طرح-هادی-روستایی
    http://www.arq.ir/1509

    • بهاره رهبر

      Warning: printf(): Too few arguments in /home10/tavamelk/public_html/wp-content/themes/homeo/inc/functions-frontend.php on line 576
      |پاسخ
      |پاسخ

      خیلی ممنون ، حتما

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)