مراحل اخذ پروانه ساختمان

مراحل اخذ پروانه ساختمان

 مراحل اخذ پروانه ساختمان را بدانید تا با آگاهی کامل، مراحل اداری را طی نمایید.

اگر تصمیم به ساخت و ساز در ملکی را دارید، قبل از انجام هر گونه تغییری در آن باید جواز ساختمان را از مرجع مربوطه دریافت کنید، کسب جواز ساختمان مستلزم طی کردن یکسری مراحل میباشد که در ادامه مقاله به طور کامل توضیح می دهیم.

جواز و پروانه ساختمان چیست؟

جواز یا پروانه ساختمان یک پرونده رسمی است که توسط شهرداری صادر می شود و به پیمانکار یا مالک اجازه ساخت و ساز در چارچوب ضوابط قانونی را می دهد، این مجوز تأیید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی می باشد و اگر جواز مربوطه صادر نشود، هرگونه ساخت و سازی غیر قانونی تلقی می‌شود.

به دلیل پیچیده و طولانی بودن پروسه جواز ساختمان و سایر دلایل شخصی، معمولاً مالکان به فردی که مورد تأیید خودش باشد وکالت نامه‌ای برای انجام کارهای جواز ساختمان تنظیم می کند.
اطلاعاتی را که میتوان از پروانه ساختمانی دریافت کرد شامل: مشخصات مالک، آدرس، کروکی ملک، مشخصات مهندسین ناظر، طراح و مجری ساختمان، شمالی و جنوبی بودن ملک، نوع اسکلت، مشخصات و کاربری ملک بعد از احداث (به تفکیک طبقات)، ابعاد ملک قبل و بعد از تعریض، اگر شامل تعریض شود.

مرجع صدور پروانه کدام ارگان میباشد؟

در ابتدا باید بدانیم که ساخت و ساز در حوزه روستایی است یا شهری؟

 در حوزه روستایی، مرجع صدور پروانه ساختمان بنیاد مسکن می باشد.

در حوزه شهری، مرجع صدور پروانه ساختمان شهرداری منطقه میباشد.

مراحل اخذ پروانه ساختمان

مراحل اخذ جواز ساختمانی در روستا

1- تشکیل پرونده

در این مرحله، مالک یا نماینده قانونی، برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری (اگر در حوزه شهری قصد ساخت دارد) یا دفاتر الکترونیکی به ثبت برساند.

اگر در حوزه روستایی قصد ساخت دارد برای تشکیل پرونده به بنیاد مسکن مراجعه کند.

مدارک لازم برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان شامل: اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی، برگه تسویه حساب عوارض نوسازی.

2- دستور صدور بازدید ملک

بعد از تشکیل پرونده، مسئولان بنیاد مسکن روند پیشبرد پرونده را به عهده می گیرند، مرجع مربوطه کارشناسی را برای بازدید ملک مورد نظر، می‌فرستد و مهندس با در نظر گرفتن فاکتورهای جواز ساخت، گزارش خود را نسبت به ملک اعلام می‌کند که این گزارش در بنیاد مسکن دوباره مورد بررسی قرار میگیرد.

بنیاد مسکن با توجه به مسائلی مانند نوع خاک، محل احداث، تراکم و… تأیید احداث بنا را به سازنده اعلام می نماید.

3- دستور تهیه نقشه

بعد از گذراندن مرحله قبل، بنیاد مسکن یا شهرداری برای شما دستور نقشه را صادر می کند.

دستور نقشه سندی است برای ارائه به مهندس معمار.

4- طراحی نقشه ساختمان

در این مرحله شما با مراجعه به یکی از دفاتر فنی و مهندسی، جهت طراحی نقشه ساختمان خود اقدام می کنید، بعد از اتمام طراحی باید نقشه را به بنیاد مسکن یا شهرداری ارائه دهید تا تأییدیه را دریافت نمایید اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشت، دفتر فنی مهندسی ملزم به اصلاح نقشه می باشد.

5- پرداخت عوارض شهرداری

در این مرحله، مالک یا شخص دارای وکالتنامه باید عوارضی را با عنوان عوارض نوسازی و شهرداری بر مبنای مساحت ساختمان و کاربری آن پرداخت کند.

6- تهیه مدارک پیش نویس

پس از پرداخت عوارض و دریافت تأییدیه عوارض تخریب و نوسازی، نوبت به تهیه پیش‌نویس میرسد مدارک مورد نیاز برای پیش نویس:

  • برگ سبز مهرشده چهار رشته شامل: سازه، معماری، برق و مکانیک.

  • برگ‌سبز(سهمیه) ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر.

  • برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما.

  • فایل‌های نقشه سازه، برق و مکانیک.

  • چک لیستهای مبحث ۶ و ۱۹ زلزله

  • برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک به همراه تأییدیه پرداخت عوارض شهرداری.
    مراجعه و فرمی را برای تعیین ناظر ساختمان تکمیل می کنید.

7- صدور پروانه ساختمان

بعد از اتمام مراحل قبل به ترتیب، رئیس اداره صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری، مراحل را تأیید می نماید و در آخر بنیاد مسکن پروانه ساختمان را صادر می کند.

مدت اعتبار پروانه ساختمان

مدت اعتبار پروانه ساختمان با توجه به هر استان و شهرستان متفاوت است؛ اما عموماً مهلت شروع عملیات ساختمانی از تاریخ صدور پروانه بین ۱ تا ۲ سال می باشد که برای استان تهران مهلت ۴۲ ماه در نظر گرفته شده است در صورتی که مالک به تاریخ درج شده در پروانه توجهی نکند، می‌بایست به تمدید اعتبار پروانه بپردازد و هزینه پرداخت نماید، اگر مدت اعتبار پروانه تمام شود و هیچگونه عملیات ساختمانی هم صورت نگرفته باشد برای تمدید اعتبار محدودیت قائل شدن که در صورت عدم توجه به این موضوع و تغییر ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان می‌بایست، روند دریافت پروانه را مجدداً طی نمایند.

کلام آخر

 اگر قصد خرید ویلایی را دارید که هنوز ساخت آن به پایان نرسیده است یا قصد پیش خرید دارید از اینکه ویلای مورد نظر، جواز ساخت دارد یا خیر، اطمینان حاصل کنید؛ زیرا ویلایی که جواز ساخت نداشته باشد مشمول جریمه خواهد شد و امتیازات آب، برق و گاز به آن تعلق نمی گیرد.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)