معماری، طرح و نقشه خانه ها از گذشته تا به امروز دچار تغییراتی شده است، که تمامی این تغییرات تحت تأثیر سبک زندگی و علایق افراد در طول دوران مختلف می باشد.

سال ها پیش سبک زندگی خانواده و اجداد ما تفاوت اساسی با زندگی ما داشت. این تفاوت و تحول شگرف در سبک زندگی، باعث شده است تا خانه‌های پررفت ‌و آمد گذشته با نشیمن‌های بزرگ و باشکوه، جای خود را به خانه‌ و آپارتمان های چندین و چند خوابه بدهند.

اتاق خواب مستر نیز، که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم، طراحی فضایی کاملا مجزا، مستقل و منحصر به‌ فرد در یک خانه برای خواب است که آسایش و رفاه را برای افراد به دنبال دارد.

اتاق خواب مستر چیست؟

اتاق خواب مستر یا همان مستر روم، اتاقی است که تمامی امکانات رفاهی را دارا می باشد، تا نیازهای متعدد افراد را برطرف کند. در این اتاق خواب ها، شخص لازم نیست برای رفتن به سرویس بهداشتی، مطالعه و گذراندن اوقات فراغت از اتاق خارج شود. فرد می تواند بعد از یک روز کاری خسته کننده و سخت، در حمام و یا جکوزی خود، خستگی را از تن به در کند.

از دیگر اجزای این اتاق، تخت خواب، کمد، کلوزت، مبل و سرویس بهداشتی جداگانه می باشد. اما آنچه که ما تجربه کرده ایم، اکثر سازنده های محلی ویلاها و ساختمان ها، جانمایی و طراحی یک سرویس بهداشتی در یک اتاق خواب را مستر می خوانند ولی همانطور که صحبت شد، تعریف اتاق مستر یعنی محلی در خانه برای رسیدن به آرامش کامل است.

اتاق خواب مستر چیست؟

ویژگی های یک اتاق خواب مستر

یک مستر روم به خودی خودی مزیت و امتیازی در بنا محسوب می‌شود، که می‌تواند جنبه‌های ارزشی آن را تا حد قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. اتاق های مستر در بسیاری از ساختمان ها، دارای امکاناتی کمتر می باشند و تنها به سبب وجود سرویس بهداشتی و حمام به عنوان مستر معرفی می شوند.

اما در مجموع می بایستی شرایط و ویژگی های زیر را برای اتاق های مستر مد نظر داشت.

1-متراژ بالا

اندازه و ابعاد اتاق خواب مستر به زیر بنای خانه بستگی دارد. اصلی‌ترین مشخصه یک مستر روم استاندارد، در اختیار داشتن فضای کافی برای ساخت اجزای یک اتاق خواب مستر است. به طور کلی، استانداردهایی برای متراژ اتاق خواب در نظر گرفته شده است.

بر اساس استاندارد ها، ابعاد اتاق دو نفره می بایست 4.2 متر در 4.8 متر و اتاق یک نفره، 3 متر در 3.6 متر باشد.

سازندگان باید این را در نظر بگیرند که اتاق مستر دارای سرویس بهداشتی، کمد دیواری، و گاهی اوقات مبلمان است. پس باید فضای لازم برای راحتی افراد، وجود داشته باشد. حداقل ابعاد اتاق مستر، باید 4.5 × 4.5 باشد تا بین بخش های مختلف اتاق خوابتان، فضای قابل توجه ای باشد.

2-سرویس بهداشتی و حمام مستر

از دیگر ویژگی های اتاق مستر، داشتن سرویس بهداشتی و حمام می باشد. این سرویس باید از تهویه خوب و قوی و معماری استاندارد برخوردار باشد. داشتن یک سرویس حمام شخصی با کابین دوش، ست شیرآلات بهداشتی لوکس و مناسب با دکوراسیون سرویس بهداشتی، کابین روشویی و کاسه روشویی، آینه روشویی، وان جکوزی و زیردوشی از آپشن هایی است که به دلچسب بودن مستر روم می افزاید.

در واقع اتاق مستر بدون داشتن سرویس بهداشتی و حمام معنایی ندارد. (نکات اصولی طراحی و چیدمان سرویس بهداشتی را در این مقاله مطالعه کنید.)

اتاق مستر چیست؟
namnak.com

3- کمدهای دیواری یا کلوزت روم

در بعضی از تاق های مستر که متراژ بالایی دارند، فضایی برای نگه داری از لباس ها و کیف و کفش وجود دارد. این بخش، دارای کمدهای بزرگ، استندهای مختلف برای چیدمان پوشاک و همچنین؛ آینه های قدی و بلند و کاناپه برای پوشیدن کفش می باشد.

البته همانطور که گفتیم، این قسمت برای اتاق هایی که متراژ بالایی دارند بسیار مناسب و کاربردی می باشد.

اتاق خواب مستر چیست؟

4-تجهزات صوتی و تصویری

اتاق مستر، می تواند دارای یک تلویزیون و تجهیزات جانبی باشد. بنا به سلیقه و میل شخصی افراد، می توان تلویزیون را در گوشه ای از مستر روم به همراه مبل گذاشت و یا روی دیوار، روبه روی تخت دو نفره نصب کرد.

اتاق خواب مستر چیست؟
mediadecor.ir

5-پنجره های بزرگ با چشم انداز زیبا

از ویژگی های دیگر اتاق خواب مستر، می توان به داشتن پنجره های بزرگ و سرتاسری اشاره کرد. این پنجره های سرتاسری، می تواند چشم اندازهای زیبا رو به باغ، دریا و یا ساختمان های بلند شهر باشد. اتاق خواب مستر، محلی برای استراحت است، پس از پنجره های دوجداره استفاده کنید. (آشنایی با انواع پنجره، مزایا و معایب را در این مقاله مطالعه کنید.)

اتاق خواب مستر چیست؟
vilator.com

6-تراس یا بهارخواب

یک بهار خواب یا تراس با درب های شیشه ای برای اتاق مستر ضروری است تا روز خود را با مشاهده مناظر زیبای اطراف شروع کنید. (تفاوت تراس و بالکن را در این مقاله مطالعه کنید.)

اتاق خواب مستر چیست؟
wiki.kargosha.com

7-نورپردازی اتاق مستر

نورپردازی اتاق مستر، می تواند به زیبایی و خاص بودن آن بیافزاید. این نورپردازی می تواند به صورت نور مخفی با هالوژن و یا از طریق سقف باشد.

اتاق خواب مستر چیست؟
address.ir

8-انتخاب سرویس خواب

یکی از مهم ترین موارد برای دکوراسیون اتاق خواب مستر، انتخاب سرویس خواب است. اگر ابعاد مستر روم استاندارد است؛ حتما یک تخت خواب راحت و جادار که لوازم جانبی کمتری دارد خریداری کنید. زیرا در مستر روم فضاهای مجزای بیشتری دارید که نیازی به لوازم جانبی نیست.

اتاق خواب مستر چیست؟

9-انتخاب مبلمان

برای بخش نشیمن اتاق مستر، بهتر است از یک کاناپه دو نفره یا دو مبل یک نفره با یک میز کنار مبلی استفاده کرد. اما اگر فضای کمتری دارید، می توانید از نیمکت های مبلی که به دیوار می چسبد در زیر پنجره استفاده کنید.

اتاق خواب مستر چیست؟
tookamart.com

10-کاغذ دیواری اتاق مستر

برای انتخاب کاغذ دیواری، باید متراژ اتاق، میزان نورگیری، وجود فضاهای خالی و در نهایت، علاقه و سلیقه افرادی که می خواهند از آن استفاده کنند توجه کنید. برای انتخاب بهینه تر کاغذ دیواری، با توجه به ویژگی های اتاق و سلیقه خود از بین دسته های کلاسیک، مدرن و ترکیبی، یکی از آن را انتخاب کنید و بعد در آن دسته، راحت تر می توانید طرح مناسب را انتخاب کنید.

اتاق خواب مستر چیست؟
beautyhome.ir

11-انتخاب لوستر در مستر روم

ابتدا دقت کنید که فضای شما تا چه اندازه نورگیر است. یعنی اینکه اتاق خواب مستر شما چه تعدادی پنجره دارد و این پنجره‌ها چقدر نورگیر هستند. سپس با توجه به این نکات لوستر انتخاب کنید.

اتاق خواب مستر چیست؟
faratarz.com

مزایای اتاق خواب مستر

  • در اتاق خواب مستر، امکانات و اختیارات متنوعی وجود دارد و فضای زیادی در اختیار افراد قرار دارد.

  • فضای آن طوری طراحی شده است تا برای استراحت افراد مناسب باشد.

  • فضای خصوصی افراد از دیگر قسمت‌های خانه، جدا شده است.

  • اتاق مستر یا دارای بالکن و تراس با ویوی بسیار زیبا هستند یا دارای پنجره های وسیع و همین موضوع باعث میشود از نور طبیعی مطلوبی برخوردار باشند و از مزایای این فضا به حساب بیاید.

  •  این اتاق ها دارای کمد و فضای ذخیره بسیاری است و همین امر باعث می شود، هیچ زمان برای قرار دادن وسایل مختلف، کمبود جا نداشته باشید.

  • از دیگر مزایای حمام مستر در اتاق خواب هم می توان به، تأمین کامل نیازهای بهداشتی افراد حاضر در اتاق، اشاره کرد.

  • اغلب اتاق خواب‌های مستر به گونه‌ای طراحی می‌شوند که ویوی خوبی نسبت به محیط بیرون از خانه داشته باشند.

اتاق خواب مستر چیست؟

معایب اتاق خواب مستر

  • به دلیل اینکه حمام داخل بنای اتاق جا نمایی می شود، اتاق در معرض آب و رطوبت قرار دارد. اگر عایق بندی مناسب انجام نشود، رطوبت می تواند باعث کاهش طول عمر ساختمان و یا فرسایش لوازم اتاق خواب شود.

  • همچنین؛ باید تهویه مناسبی برای سرویس بهداشتی و حمام وجود داشته باشد تا جلوی رطوبت و بوی نامناسب را بگیرد.

  • اگر ابعاد اتاق مستر کوچک باشد، در طراحی اتاق محدویت به وجود می آید. زیرا جداسازی بخش های مختلف بسیار سخت و مهم است.

سوالات متداول

اصطلاح مستر به چه معناست؟ مستر به معنای چندگانه و چند منظوره می باشد.

اتاق مستر چیست؟ اتاقی که نسبت به دیگر اتاق ها متراژ بیشتری دارد و دارای امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، کمد دیواری، حمام و جکوزی و … می باشد.

مهم‌ترین عاملی که اتاق خواب مستر را از سایر اتاق‌ها تفکیک می‌کند چیست؟ این اتاق ها، اغلب به دلیل متراژ بالا نسبت به سایر اتاق‌های ساختمان، به عنوان مستر شناخته می‌شوند و دارای امکانات بیشتری نسبت به اتاق‌های دیگر است.

اتاق خواب مستر، بیشتر در چه ساختمان‌هایی وجود دارد؟ در مورد انواع ساختمان‌ها و ویلاهای لوکس که دارای فضای زیادی هستند، اتاق خواب مستر وجود دارد تا ساکنان بتوانند از آن بهره کافی ببرند.

سبک مناسب برای طراحی و ساخت اتاق مستر چیست؟ برای طراحی این اتاق، یک سبک اختصاصی و مشخص وجود ندارد. شما می‌توانید با فضای داخلی ساختمان، چیدمان و دکوراسیون این اتاق را به صورت دلخواه  طراحی کنید.

منابع:

deconews.ir

salamsakhteman.com

avalkhune.com

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)