انتخاب یک خانه مناسب می تواند باعث رضایت و آسایش خاطر بلند مدت شما شود. دارا بودن بالکن یا تراس در ساختمان یا خانه نقش مهمی ایفا می کند و می تواند 12% به ارزش یک ملک بیافزاید و درصورتی که بالکن در کنار آشپزخانه باشد در صورت نداشتن مطبخ، می توانید گوشه ای از بالکن را با قرار دادن اجاق گاز برای آشپزی اختصاص دهید و یا می تواند محلی برای پرورش گل و گیاه باشد.

تراس و بالکن هر دو وسیله ای برای ارتباط با محیط بیرون هستند، هم بالکن و هم تراس فضایی را تعریف می کنند که محیط داخل را با محیط بیرون ارتباط می دهند، با این حال، آیا تفاوت بالکن و تراس را می دانید؟

درحالی که ممکن است در نگاه اول این دو بسیار شبیه به هم برسند، اما در بین آنها تفاوت های چشم گیری وجود دارد.

ما در این مقاله با تفاوت تراس و بالکن آشنا می شویم پس تا پایان مجله همراه ما باشید.

تراس چیست؟

معادل فارسی کلمه تراس در زبان فارسی بهارخواب می باشد، اما از دیدگاه معماری تراس به فضای الحاق شده به آپارتمان گفته می شود که در صورت نشستن کاربر در آن،  بتواند به فضای حیاط و چشم انداز منظره بیرون مسلط شود و از زیبایی های آن بهره مند شود، تراس اغلب برای خانه های ویلایی مناسب و طراحی می شود، 

می توانید جای تراس از روف گاردن هم استفاده کنید.( روف گاردن، فضای سبز طراحی شده ای است که در فضاهای بلا استفاده ساختمان مانند: پشت بام یا تراس ساخته و فضاسازی می شود)

برای ساختمان های تجاری، طراحی روف گاردن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که نمای بیرونی ساختمان زیباتر  و ارزش ملک بالاتر می‌رود، اگر روف گاردن برای ساختمان تجاری در نظر گرفته شود، می‌تواند محلی برای جذب مشتریان بیشتر باشد، به این ترتیب با قرار دادن چند صندلی در کنار فضای سبز، افراد زیادی برای لذت بردن از این منظره به ساختمان تجاری مراجعه خواهند کرد.

بالکن چیست؟

معادل فارسی کلمه بالکن در زبان فارسی ایوانک است.

 بالکن سکوی مرتفعی است که به ضلع ساختمان یا خانه متصل می شود.

برخلاف تراس ها بالکن ها کوچک تر هستند، به همین دلیل می توانند برای اهداف مختلفی از جمله قرار دادن وسایل، فضایی برای نهار خوری یا ایجاد گلخانه کوچک که با رسیدگی کردن به آنها لذتبخش است، مورد استفاده قرار می گیرند.

فرق بالکن و تراس

1: اندازه

اولین تفاوت بین این دو فضا اندازه آن می باشد که در بسیاری از موارد، تراس به طور قابل توجهی بزرگ تر از بالکن است و به دلیل تفاوت در اندازه، استفاده از این دو فضا نیز با یکدیگر متفاوت می باشند.

2: نحوه ساخت

واژه تراس از ریشه لاتین کلمه زمین گرفته شده، بنابراین در زمان گذشته این واژه را برای سازه ای استفاده می کردند که روی زمین با کمک متریال هایی نظیر سنگ و چوب ساخته می شده اند.

بالکن نیز بخشی است که به صورت مستقیم به یک سمت پیوست شده است و در سطح مرتفع ساخته می شود و با نوعی دیوار یا نرده احاطه می گردد.

3:محل استقرار

تفاوت دیگر بین بالکن و تراس به محل استقرار آنها مربوط است، بالکن اغلب در طبقه های بالاتری از ساختمان قرار دارند و در بیشتر موارد، بالکن ها در سطح های مرتفعی می باشند که به ساختمان متصل شده اند؛ درحالیکه تراس یک سکوی مسطح می باشد که به عنوان یک فضای تفریحی و دلنشین در محیط باز استفاده می شود.

حتی اگر در یک شهر شلوغ زندگی می کنید، درصورتی که در بالکن خود هستید، می توانید از آن به عنوان یک فضای شخصی استفاده کنید، همچنین در بالکن از باد و آفتاب مستقیم محافظت می شوید.

و اما تراس ها…

تراس های امروزی اهداف مختلفی را می توانند ارائه دهند از جمله: آنها را می توان در باغ ها طراحی نمود و داشتن یک باغ زیبا در شهری شلوغ بسیار شادی آور و با طراوت می باشد، همچنین می توانید در تراس خود یک استخر یا جکوزی نیز بسازید که از حضور در فضای بیرون نهایت لذت خود را ببرید.

تفاوت تراس و بالکن

بالکن و تراس در متراژ ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

اگر تراس و بالکن دارای سقف و تا عمق 3 متر باشد و سه طرف آن باز باشد، 1/2 مساحت آن جزء بنای ساختمان محاسبه می شود.

اگر تراس و بالکن دارای سقف و تا عمق 3 متر باشد و سه طرف آن بسته باشد، 2/3 مساحت آن جزء بنای ساختمان محاسبه می شود.

ایده برای تزئین بالکن و تراس

هرچقدر هم که بالکن یا تراس خانه شما کوچک باشد با کمی خلاقیت می توانید آن را تبدیل به یک محیط دلنشین کنید. برای مثال: با استفاده از رنگ های شاد آن را دلبازتر کنید یا شلف های دیواری نصب کنید و وسایل تزئینی یا گل های آویز قرار دهید. اگر تراس بزرگتری دارید، قسمتی از آن را به تخت اختصاص دهید. اگر تراس کوچکی دارید، از میز و صندلی های کوچک که فضای کمتری را اشغال می کند استفاده کنید.

استفاده از گل و گیاه

می توانید قسمتی از بالکن را به گیاهان معطر اختصاص دهید. با کاشت گیاهانی مانند: نعناع، آویشن و… یک باغچه ی کوچک از انواع سبزی ها را داشته باشید. اگر تراس کوچکی دارید از گلدان هایی استفاده کنید که قابلیت نصب روی نرده را داشته باشند.

توجه به دیوارهای تراس و بالکن

برای دیوارهای تراس خود می توانید از رنگ های شاد استفاده کنید یا با استقاده از پروفیل چوبی پلاست یک فضای گرم و صمیمی را ایجاد کنید.

استفاده از کفپوش

برای زیبا تر کردن بالکن یا تراس می توانید از موکت یا چمن های مصنوعی استفاده کنید. انتخاب کفپوش کاملاََ سلیقه ای است.

تفاوت تراس و بالکن

در این مقاله تفاوت بین تراس و بالکن را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم با کمک این مطلب بتوانید اطلاعات لازم را در زمینه این دو فضا بدست آورید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)