اسکای لایت چیست؟

نورپردازی در یك اتاق نه‌ تنها در ایجاد آرامش، بلكه در كوچك یا بزرگ نشان‌ دادن فضای خانه نیز تأثیر گذار است. هرچه فضای یك اتاق كم ‌نور باشد، كوچك‌تر و هرچه پر نور و روشن باشد، بزرگ‌تر جلوه می‌كند.

نور طبیعی تأثیر مستقیم با روحیه ساکنین آن دارد و همچنین به کاهش هزینه های انرژی و تنظیم دما نیز کمک می کند. استفاده از اسکای لایت، بهترین راه برای ورود نور طبیعی به خانه می باشد.

اسکای لایت چیست؟

اسکای لایت (sky light) چیست؟

اسکای لایت یک نورگیر سقفی شیشه‌ای است، که امکان ایجاد یک فضای روشن با نور طبیعی را در وسط پلان و در قسمت‌هایی که از کمترین نور برخوردار است، فراهم می‌کند. اسکای لایت در پروژه های خاص، توسط کارفرمایان انجام می شود و باعث ارزشمند شدن بنا و زیبا سازی نما و فضا می شود. استفاده از فولاد وآلومینیوم، نوعی عایق بوده و باعث مقامت در برابر عبور گرما، سرما و رطوبت می شود.

انواع اسکای لایت

1-اسکای لایت مسطح: این نوع از اسکای لایت که از چندین قاب شیشه ای لایه لایه تشکیل شده است، حداکثر میزان نور طبیعی را وارد ساختمان می کند و کاملا عایق بندی می شود، تا تبادل حرارتی را کاهش دهد. به دلیل مسطح بودن، ورود نور طبیعی را به حد اکثر می رساند.

2- اسکای لایت بازشو: این نوع اسکای لایت قابلیت باز و بسته شدن دارد و به آن اسکای لایت تهویه شونده نیز می گویند. از مزیت های اسکای لایت باز شو، می توان به متعادل کردن هوا در فصول گرم سال و کاهش رطوبت حمام و آشپزخانه اشاره کرد. اسکای لایت باز شو به 3 صورت در بازار یافت می شود.

  • اسکای لایت بازشو دستی: این نوع از اسکای لایتها با دست باز و بسته می شوند و دارای یک تیرک برای دسترسی آسان نیز هستند و نسبت به دو مدل دیگر آن، مقرون به صرفه تر است. ولی برای باز و بسته شدن به تلاش زیادی نیاز دارد.

  • اسکای لایت موتور دار: این نوع برای سقف های بلند و نورگیر هایی که مرتب باز و بسته می شوند، مناسب است و از کلیدهای دیواری یا کنترل از راه دور برای باز و بسته کردن آن استفاده می شود. هزینه نصب آن نسبت به دستی بیشتر ولی استفاده از آن راحت تر است.

  • اسکای لایت اتوماتیک: این نوع اسکای لایت که گرانترین نوع آن است با یک سنسور ادغام شده، که به طور خودکار، هنگام تشخیص باران، رطوبت و حرارت، باز و بسته می شود.

3-اسکای لایت ثابت: از اسم آن مشخص است که اسکای لایت قابل باز و بسته شدن نیست و فقط نور طبیعی را وارد خانه کرده و نمای خوبی به سمت بیرون و از بیرون به سمت داخل دارد. در این نوع از سقف شیشه ای بیشتر از شیشه استفاده می شود و تنها 10 درصد از آن را سازه تشکیل داده، که این اتصالات سازه‌ای بیشتر از جنس آلومینیوم، چوب و استیل تشکیل شده‌اند.

این روش بیشتر در نواحی کم نور ساختمان (راه پله، اتاق زیر شیروانی و …) استفاده شده است.

4-سقف شیشه ای لوله ای: از این روش بیشتر در مکان‌های کوچکتر استفاده می‌کنند. بنابراین به نسبت دو روش قبلی، بخش کمتری از سقف را در بر می‌گیرند. بیشتر مناسب فضاهای کوچک مثل آبدارخانه، توالت ها یا اتاق پرو لباس، مناسب هستند. در طرح‌های گنبدی استفاده می‌شود و برای اینکه مقدار نور طبیعی کمتری اتلاف شود در سطح داخلی شیشه‌ها از روکش آینه‌ای استفاده می‌شود تا میزان نور بیشتری را به فضا منتقل کند.

5-اسکای لایت اختصاصی: این نوع اسکای لایت همانطور که از نامش پیداست به صورت سفارشی طراحی می شود و از هزینه اجرایی بیشتری برخوردار است. برای طراحی آن، باید به چند ویژگی مهم دقت کرد که عبارت اند از: متراژ اسکای لایت، میزان نورگیری، اقلیم، موقعیت جغرافیایی، سازه ی ساختمان، نوع اسکای لایت، نوع اتصالات و جنس اتصالات.

6-اسکای لایت فری فرم( آزاد): در اسکای لایت فری فرم از ستون های میانی استفاده نمی شود و برای ساختمان ها با سقف های وسیع مانند: مجتمع های تجاری، تالارها، موزه ها و… استفاده می شود.

7-اسکای لایت گنبدی شکل: منحنی در طراحی اسکای لایت گنبدی، از جمع شدن برف و باران بر روی سقف، جلوگیری می کند تا جلوی ورود نور به فضای داخل گرفته نشود. همچنین؛ انحنا باعث می شود نور خورشید را خم کرده و به اتاق بتاباند.

8-اسکای لایت هرمی(فانوسی): این نوع اسکای لایت ها با تجزیه و بازتاب نور خورشید توسط تقاطع های فانوسی شکل، جلوه ای زیبا به فضا می بخشد.

از دیگر شکل های متداول اسکای لایت، می توان به تک شیبه، گنبدی قطعه‌ای و شعاعی، پلی‌گون قطعه‌ای و شعاعی، خط الرأسی با انتهای باز یا شیشه ای ، دو شیبه دارای خط الرأس، ساختار پیرامونی نام برد.

سقف اسکای لایت چیست؟

مزایای اسکای لایت

استفاده از نور طبیعی: بزرگترین مزیت سقفهای اسکای لایت این است که، نور طبیعی را وارد فضای شما می کنند و این نور طبیعی باعث بهبود خلق و خو می شود.

تهویه هوا: نوع غیر ثابت سقف اسکای لایت را می توان باز و بسته کرد و از این طریق اجازه ورود و خروج هوا را بدهید.

کمترین اتلاف انرژی حرارتی: با ورود نور خورشید به داخل منزل، می توان  صرفه جویی در انرژی وسایل گرمایشی کرد و همچنین؛ در فصل تابستان نیز در مصرف انرژی وسایل سرمایشی صرفه جویی نمود.

(مقایسه رادیاتور دیواری با گرمایش از کف را در این مقاله مطالعه کنید)

بالا رفتن قیمت ملک: استفاده از سقف های اسکای لایت در معماری به دلیل زیبایی بیش از حد، باعث افزایش قیمت ملک خواهد شد.

از دیگر مزایای سقف های اسکای لایت، می توان به دسترسی آسان به سقف، شعاع دید بیشتر، بزرگ نشان دادن فضا اشاره کرد.

سقف اسکای لایت چیست؟

معایب اسکای لایت

  • نصب سقف شیشه ای نیز چندان راحت نیست و نیاز به نصاب های حرفه ای دارد.

  • هزینه های تعمیر و نگهداری نصب اشتباه زیاد است.

  • در صورتی که به خوبی عایق بندی نشود و نصب خوبی صورت نگرفته باشد در فصل سرما سبب برون رفت گرما و در فصل گرما نیز باعث هدر رفت سرمای داخلی خواهد شد.

  • تمیز کردن آنها راحت نیست.

سقف اسکای لایت چیست؟

سایز، ابعاد و ضخامت شیشه اسکای لایت

اسکای لایت ها در عرض، طول و ارتفاع های مختلف موجود بوده و بسته به نوع و طراحی اسکای لایت ممکن است اندازه آنها نیز متفاوت در نظر گرفته شود. در ساختمان های کوچک، دارای عرضی بین 35 تا 200 سانتی متر و طول 40 تا 250 سانتی متر متغیر است. هرچه اسکای لایت بزرگتر باشد از شیشه ی ضخیم تری استفاده می شود، و معمولا از 3.2 میلی متر تا 6.35 میلی متر متغیر است.

مکان های پیشنهادی اسکای لایت

  1. ساختمان­‌های تفریحی

  2. ساختمان­‌های تجاری

  3. بالکن خانه‌ها (تفاوت تراس و بالکن را در این مقاله می توانید مطالعه کنید)

  4. ویلاها

سقف اسکای لایت چیست؟

عوامل مؤثر بر قیمت اسکای لایت

  1. جنس شیشه

  2. چند جداره بودن شیشه

  3. رنگی یا مات بودن شیشه

  4. نوع شیشه (سکوریت، لمینت)

  5. جنس پروفیل ها

  6. سازه ساختمان

  7. اندازه ی پروفیل ها

  8. متراژ استفاده از سقف شیشه ای

  9. نوع سقف شیشه ای (ثابت، متحرک)

  10. نحوه ی اجرا

نگاه کلی

  • اسکای لایت نوعی از پنجره است که در سقف قرار می گیرد و در طراحی داخلی و زیبایی بنا نقش بسزایی داد.

  • در ساختمان های تجاری، مسکونی، خانه های مسکونی و ادارات، فروشگاه های بزرگ و غیره، شاهد استفاده از این نوع نورگیرهای سقفی هستیم.

  • نصب سقف شیشه ای نیز چندان راحت نیست و نیاز به نصاب های حرفه ای دارد و و قطعا بدون در اختیار داشتن شرکتی حرفه ای، ضربه سنگینی به هزینه های شما خواهد زد و هیچ کارایی نخواهد داشت.

  • قیمت اسکای لایت با توجه به سایز و نوعی که دارد، متفاوت است. 

منابع:

nama.design

alusys.ir

alusys.ir

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)