معامله ملک در رهن بانک چگونه است؟

معامله ملک در رهن بانک

گاهی اوقات افراد سند ملک خود را به عنوان وثیقه وام، تضمین و … در رهن بانک قرار می دهند و با اینکه در رهن بانک است، تصمیم فروش ملک را دارند.

ما در این مقاله به ارکان رهن، معامله ملک در رهن بانک، مراحل خرید و فروش ملک رهنی، هزینه انتقال سند ملک رهنی، استعلام در رهن بانک بودن ملک و مجازات فروش ملک در رهن بانک پرداخته ایم.

رهن و سند رهنی

بانک ها برای وام و تسهیلات، ضمانتی را مشخص میکنند. به طور مثال برای وام مسکن ضمانتی که در نظر گرفته می شود، سند خانه مورد معامله است.

سند رهنی در دفاتر اسناد رسمی، بین وام گیرنده و بانک، برای تضمین پرداخت قسط تنظیم می شود.(شناخت انواع سند ملکی را در این مقاله دنبال کنید)

معامله ملک در رهن بانک

ارکان رهن

راهن: شخصی که سند ملک خود را در گروی بانک می گذارد.

مرتهن: بانک یا موسسه مالی اعتباری که ملک را گرو می گیرد.

عین مرهونه: ملکی که گرو گذاشته می شود.

رهن: قراردادی که به این منظور نوشته می شود.

معامله ملک در رهن بانک

اگر ملکی را که در رهن بانک است، بدون رضایت بانک به فروش برسانید، کاری غیر قانونی است و نوعی کلاهبرداری به حساب می آید. همچنین مشکلات زیادی را برای انتقال دهنده (فروشنده) و انتقال گیرنده (خریدار) به وجود میاورد.

راه هایی برای حل این مشکل وجود دارد از جمله:

معامله ملک در رهن بانک

1-انتقال تسهیلات به خریدار

  • تا زمانی که سند ملک در رهن بانک باشد، نقل و انتقالات سند، امکان پذیر نیست. مالک می تواند، پس از پرداخت تسهیلات، به طور کامل، نقل و انتقال سند را انجام دهد.

نکته: این روش به 3 دلیل توصیه نمی شود.

1_ ریسک محجور شدن (جنون یا دیوانگی، سفاهت مالی و ورشکستگی) فروشنده

2_خطر فوت فروشنده و طرفیت خریدار با ملک ورثه ای

3_فروش یک ملک به چند نفر از طرق غیر رسمی

  • تسهیلات در اختیار خریدار قرار گرفته و عواقب پرداخت نکردن تسهیلات، بر عهده ی خریدار می باشد.

  • فروشنده تا اتمام پرداخت تسهیلات، به خریدار وکالت بلاعزل دهد، در این صورت خریدار وکالت تام در واگذاری و اجاره دارد.

  • فروشنده و خریدار شرط می کنند که صاحب ملک، حق عزل وکیل را ندارد.

  • خریدار یا همان وکیل، این حق را پیدا می‌کند که همه ی کار‌های مربوط به ملک، از جمله انتقال سند رسمی، بعد از فک رهن را انجام دهد.

2-فک رهن

معامله خانه ای که در رهن بانک است، نوعی کلاهبرداری محسوب می شود و بانک می تواند به جرم کلاهبرداری شکایت کند. اما راه هایی وجود دارد که می توانید، خانه ای را که در رهن بانک است را به طور قانونی معامله کنید.

  • تسویه حساب کامل: با پرداخت کردن اقساط، باقیمانده سند را از رهن بانک آزاد کنید.

  • سپرده گذاری: با مبلغی معادل 110 درصد، بدهی را در بانک سپرده گذاری کنید. به این صورت خانه از رهن بانک خارج می شود.

  • تعویض وثیقه: به دو روش می توان تعویض وثیقه کرد. روش اول اینگونه است که سند ملک دیگری که به نام راهن است به بانک ارائه داده شود. در روش دوم می توان، سند ملکی که به نام شخص دیگری است را برای تعویض وثیقه به بانک ارائه داد. این حالت موقتی است و باید وام گیرنده، ظرف مدت 6 ماه تا یک سال، سند ملکی که به نام خود است را در رهن قرار دهد.

مراحل خرید و فروش ملک رهنی

1-برای خرید و فروش ملک رهنی، فروشنده این موضوع را از طریق دفتر اسناد رسمی از بانک استعلام میگیرد. بعد از اینکه بانک با این موضوع موافقت کرد، دفترخانه موافقت بانک را به طور کتبی ضمیمه پرونده می کند و انتقال صورت می گیرد.

2-خریدار ملک رهنی، قسمتی از مبلغ را می پردازد، سپس در دفتر خانه، مابقی مبلغ را پرداخت می کند و فروشنده نیز سند ملک را به خریدار منتقل می کند.

3-در این مرحله طرفین با حضور در بانک، اسنادی را امضا می کنند و با توافق طرفین، وام به خریدار منتقل می شود. در ضمن بعد از اتمام اقساط و فک رهن، خریدار با وکالت از طرف فروشنده، کلیه اقدامات قانونی را انجام می دهد.

معامله ملک در رهن بانک

هزینه انتقال سند ملک در رهن بانک

هزینه انتقال سند با طرفین می باشد. هزینه محضر نیز توافقی بوده اما هزینه وام و گرفتن آن و در رهن رفتن، بر عهده خود شخص می باشد.

در حضور نماینده بانک، سند در محضر به نام خریدار به رهن می رود و چک هم به فروشنده پرداخت می گردد. در واقع در همان روز مبلغ وام به فروشنده پرداخت می گردد.

استعلام در رهن بانک بودن ملک

گاهی اوقات فروشنده از رهنی بودن ملک به خریدار اطلاع نمی دهد. برای جلوگیری از هر گونه سو استفاده در معامله در حضور فروشنده، وارد سامانه تصدیق سند شوید و اطلاعات شخصی وی را وارد کنید تا از اصالت سند مطمعن شوید و سپس با مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک از آزاد یا رهنی بودن سند مطلع شوید. (استعلام سند مالکیت را در این مقاله مطالعه کنید)

مجازات فروش ملک در رهن بانک

بر اساس ماده یک قانون تشدید مجازات، هرکس که از راه حیله، مردم را به داشتن اموال واهی فریب دهد، کلاهبردار محسوب می شود و به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جریمه نقدی محکوم می شود.

طبق این ماده، مجازات فروش ملک در رهن بانک، حبس و جریمه نقدی خواهد بود .

معامله ملک در رهن بانک

نگاه کلی

  • معامله ملک در رهن بانک، فروش مال غیر می باشد و غیر قانونی است و حتما با رضایت بانک باید خرید و فروش شود.

  • راه حل هایی برای معامله ملک در رهن بانک وجود دارد: 1_انتقال تسهیلات به خریدار 2_فک رهن

  • فک رهن به معنای آزاد کردن سند است. برای معامله ی ملکی که در رهن بانک است، ابتدا باید آن را فک رهن کنید.

  • برای اقداماتی مانند فک رهن و تنظیم سند رسمی باید با مراجعه به مراجع قضایی به تنظیم دادخواست اقدام کنید.

توصیه ما به شما این است، پیش از هر اقدامی، نسبت به خرید و فروش املاک در رهن بانک، مشاوره حقوقی لازم را از وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی کسب کنید تا درگیر معامله نا امن نشوید.

منبع:

tabnak.ir

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور املاک خوب

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)